5. Batalion Wojsk Kolejowych – JW 2224 (1950 - 1955)
 
 
5. Batalion Wojsk Kolejowych sformowano na rozkaz MON nr 084/Org. z 8 sierpnia 1950 roku na bazie dywizjonu artylerii kolejowej z Darłowa, nowo powstały batalion przejął koszary w Darłowie. Na koniec roku 1950 stan ewidencyjny jednostki liczył już 614 żołnierzy, batalion sformowany był wg etatu nr 10/7. Głównym zadaniem batalionu jako pierwszej w zasadzie jednostki kolejowej było w pierwszych latach istnienia prowadzenie szkolenia kadr dla innych mających powstać jednostek kolejowych, do realizacji tego celu w październiku 1950 w strukturze batalionu sformowano 30. szkolną kompanię oficerów rezerwy. To właśnie już w połowie roku 1951 dowódca POW wydzielił ze składu batalionu grupy organizacyjne mające formować kolejne bataliony wojsk kolejowych we Wrześni i Pikulicach. Pod koniec 1952 roku rozkazem MON z 3 grudnia 1952 r. batalion rozwinięto i przeformowano do etatu 10/14, który zwiększył stan batalionu do 1053 żołnierzy wg etatu. Również w 1952 roku w batalionie utworzono Kurs Przeszkolenia Oficerów Rezerwy Wojsk Kolejowych, który jednak w 1953 roku przeniesiono do 7. Batalionu Wojsk Kolejowych we Wrześni. 31 grudnia 1952 roku przy batalionie utworzono Samodzielny dywizjon obrony przeciwlotniczej transportów wojskowych w sile 106 żołnierzy. Głównymi zadaniami batalionu było szkolenie w zakresie budowy i odbudowy linii kolejowych i mostów, większość z tych zadań była realizowana podczas prac budowlanych i remontowych na liniach kolejowych, które wykonywano na rzecz gospodarki narodowej oraz wojska. W związku z tym że nastąpiła redukcja Sił Zbrojnych w roku 1955 batalion rozkazem Dowódcy POW nr 0016 z 26 września 1955 został rozformowany z terminem rozformowania do 15 grudnia 1955. Kadra rozformowanej jednostki została rozesłana głównie do pozostałych batalionów wojsk kolejowych, a obiekty w Darłowie przekazano Marynarce Wojennej.
 
Poczet dowódców 5. bwk:
 - mjr Konstanty Świrski (VIII.1950 – ?)
 - ppłk Józef Markiewicz (? - ?)
 - kpt. Jerzy Łysak (? – 15.XII.1955)
 
Materiał przygotowany na podstawie książki Pana Zbigniewa Tucholskiego „Polskie Koleje Państwowe jako środek transportu wojsk Układu Warszawskiego”, Warszawa 2009
 

© Copyright by www.jednostki-wojskowe.pl   Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie w całości oraz w części bez zgody autora zabronione. Wszystkie teksty, artykuły, fotografie, oraz pozostałe materiały zamieszczone na stronie www.jednostki-wojskowe.plobjęte są prawami autorskimi.