W sobotę na lotnisku w bazie Bagram żołnierze XV zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego załadowali na pokład polskiego Hekulesa C – 130 mienie i sprzęt, które powróci do kraju.
Lockheed C-130 Herkules jest to średni amerykański czterosilnikowy wojskowy samolot transportowy o napędzie turbośmigłowym. Produkowany jest on przez zakłady Lockheed. Samolot ten jest nieprzerwanie użytkowany od grudnia 1956 roku, kiedy to został wprowadzony do służby w amerykańskim wojsku. Do chwili obecnej wyprodukowano ponad 2260 samolotów tego typu. Herkulesy C -130 występują aż w 40 wersjach i są one na wyposażeniu sił zbrojnych w ponad 50 krajach świata. Najnowszą aktualnie budowaną wersją Herkulesa jest C-130J. Głównym przeznaczeniem Herkulesa jest transport towarów i osób oraz rannych i poszkodowanych na średnich odległościach. Samolot ten może lądować i startować na nieutwardzonych pasach startowych i przez te możliwości jest uznawany za uniwersalny samolot transportowy.
Samoloty typu C-130E Herkules od 2009 roku użytkuje też wojsko polskie. C -130 E jest to wersja tego samolotu o wydłużonym zasięgu. Ta wersja na wyposażaniu posiada zbiorniki podskrzydłowe o pojemności 5150 litrów i mocniejsze silniki Allison T-56-A-7A. Wzmocniono tutaj również strukturę płatowca i zastosowano nowszą awionikę, dzięki czemu wzrósł udźwig samolotu. 5 sztuk tej wersji samolotu jest używanych w Polskich Siłach Powietrznych. Pierwszy samolot tego typu wylądował na lotnisku w Powidzu 24 marca 2009 roku. Samoloty te mają służyć w polskich Siłach Powietrznych około 20 lat. Polskie Herkulesy wchodzą w skład utworzonego w 2007 roku 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego stacjonującego w Powidzu. Herculesy C-130 E są u nas wykorzystywane do transportu ludzi, sprzętu, ewakuacji medycznej, akcji ratowniczych, niesienia pomocy humanitarnej w kraju i za granicą oraz desantowania żołnierzy i ładunków.
W ostatnią sobotę żołnierze z Zespołu Zabezpieczenia i Przygotowania Transportu (ZZiPT) XV zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Afganistanie na wojskowym lotnisku w Bagram ładowali wcześniej przygotowane jednostki ładunkowe, na pokład polskiego Herkulesa C-130 E. Tym razem logistycy – transportowcy, którzy na co dzień w Polsce służą w 10. Opolskiej Brygadzie Logistycznej i w Centrum Kierowania Ruchem Wojsk na Teatrze w Oleśnicy przygotowali do załadunku 5 palet lotniczych z mieniem. Mienie to było używane przez polskich żołnierzy podczas misji afgańskiej a teraz po zakończeniu części bojowej misji ISAF zostało ono zakwalifikowane do powrotu do kraju. Przygotowaniem do wysłania oraz samym spakowaniem mienia zajęli się specjaliści – transportowcy z ZZiPT. Wcześniej, w terminie określonym odrębnymi przepisami, niezbędną dokumentację oraz formalności wymagane przepisami międzynarodowymi na transport mienia przygotowali żołnierze z ZZiPT. Zgodnie z obowiązującymi procedurami bezpieczeństwa przygotowane jednostki ładunkowe przed załadunkiem na pokład samolotu zostały sprawdzone przez żołnierzy Żandarmerii Wojskowej. Całość operacji załadunku przebiegła szybko i sprawnie. W załadunku mienia na pokład polskiego Herkulesa uczestniczyli żołnierze amerykańscy wchodzący w skład obsługi lotniska, którzy do załadunku przygotowanego mienia wykorzystują platformy załadowcze - 60 K Loader. O rozłożeniu i umiejscowieniu ładunku w samolocie decydował członek załogi, specjalista do spraw załadunku zwany „loadmasterem”. Jest on odpowiedzialny za właściwie umiejscowienie i zabezpieczenie ładunku na czas lotu. Po załadowaniu samolot opuścił lotnisko Bagram w Islamskiej Republice Afganistanu i poleciał z mieniem wojskowym do Polski.
Tekst: kpt. Leszek Radzik
Zdjęcia: archiwum XV zmiany PKW Afganistan.