Jednostki-Wojskowe.pl

Orlik w zakłóceniach

ORLIK w zakłóceniach
 
 
Dyżurujące podczas misji Baltic Air Policing malborskie MiGi-29 w dniach 16-20 lipca br. wzięły udział w przeprowadzonym nad terytorium Litwy, Łotwy i Estonii natowskim ćwiczeniu pk. „RAMSTEIN GUARD 4”.
 
Głównym celem ćwiczenia „Ramstein Guard 4”, było szkolenie wydzielonych sił i środków NATINADS (NATO Integrated Air Defense System) w warunkach zakłóceń elektronicznych. Całe przedsięwzięcie zostało przeprowadzone w ramach NATO Electronic Warfare Force Integration Program (NEWFIP).
Zgodnie z ustaleniami Polski Kontyngent Wojskowy ORLIK 4 do ćwiczeń przydzielił dyżurujące w czasie misji Baltic Air Policing samoloty MiG-29. Ponadto w treningu uczestniczyli wchodzący w skład PKW nawigatorzy naprowadzania, którzy wspierają pilotów MiGów z CRC (Control and Reporting Center) w Karmelavie koło Kowna.
W trakcie treningu „Ramstein Guard 4” polscy piloci kilkukrotnie wykonywali misje treningowe Tango Scramble w warunkach zakłóceń radioelektronicznych. Podczas wykonywanych operacji lotniczych załogi samolotów MiG-29 zmierzyły się z utrudnioną korespondencją radiową oraz zagłuszaniem stacji radiolokacyjnych. Samolotem który, zakłócał oraz prowadził walkę elektroniczną z malborskimi odrzutowcami był wyspecjalizowany do tego typy działań DA-20 (Dassault Falcon) z Bazy Lotniczej w Ramstein.
Całością ćwiczenia „Ramstein Guard 4” kierował CAOC 2 (Połączone Centrum Operacji Powietrznych) w Uedem.
Na czas udziału w ćwiczeniu „Ramstein Guard 4”, Polski Kontyngent Wojskowy ORLIK 4 nie przerwał pełnej gotowości do misji Balic Air Policing. Polscy piloci w każdej chwili byli gotowi do przerwania udziału w treningu na rzecz priorytetowego zadania jakim jest ochrona przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii.
Misja NATO Air Policing na terenie państw bałtyckich  odbywa się na prośbę Litwy, Łotwy i Estonii od pierwszego dnia członkostwa tych państw w Sojuszu Północnoatlantyckim – 29.03.2004. Pełniona jest rotacyjnie przez państwa NATO i ma na celu ochronę przestrzeni powietrznej nad państwami bałtyckimi. Obecnie służbę na straży nieba państw bałtyckich pełni Polski Kontyngent Wojskowy ORLIK 4 z samolotami MiG-29 ze składu 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. W misji oprócz żołnierzy z 22. BLT biorą również udział specjaliści z innych jednostek Sił Powietrznych.
 
Tekst: rzecznik prasowy PKW ORLIK 4 / kpt. Grzegorz Grabarczuk
Zdjęcia: sierż. Mirosław Loda

Wizyta Dowódcy SHAPE

Wizyta Dowódcy SHAPE w PKW ORLIK 4
 
 
Naczelny Dowódca Wojsk Sojuszniczych NATO w Europie Admirał James Stavridis18 lipca br. złożył wizytę polskim lotnikom pełniącym służbę podczas Bałtyckiej misji Air Policing.
 
Admirał James Stavridis oraz współtowarzyszący mu Dowódca Litewskich Sił Powietrznych  gen. dyw. Edvardas MAZEIKIS wraz z grupą oficerów odwiedzili żołnierzy pełniących służbę w Polskim Kontyngencie Wojskowym ORLIK 4. Wizyta w PKW ORLIK 4 była jednym z punktów dwudniowego pobytu Naczelnego Dowódcy Wojsk Sojuszniczych NATO w Europiena Litwie oraz Łotwie.
 
Admirała Jamesa Stavridisa wraz z Delegacją na płycie lotniska w Siauliai powitali wspólnie dowódca PKW „ORLIK 4” ppłk Leszek Błach oraz dowódca Bazy Litewskich Sił Powietrznych ppłk Virginijus Steponavičius.
 
W trakcie pobytu na terenie QRA (Quick Reaction Alert) goście z SHAPE zapoznali się z podstawowymi zadaniami wykonywanymi przez  polskich lotników podczas misji Baltic Air Policing, wyposażeniem oraz możliwościami samolotów Mig-29. Podczas prezentacji samolotu AdmirałJames Stavridisosobiście zajął miejsce w kabinie malborskiego Miga-29.
 
Kończąc wizytę,  Naczelny Dowódca Wojsk Sojuszniczych NATO w Europie Admirał James Stavridis  podziękował polskim żołnierzom za bardzo dobre wywiązywanie się z zadań, jakie Sojusz Północnoatlantycki postawił przed PKW ORLIK 4 w czasie misji Baltic Air Policing.
 
Supreme Headquarters Allied Powers Europe(SHAPE)poprzez podległe mu Allied Joint Force Command w Brunssumoraz dowództwo Allied Air Command  w Ramstein jest przełożonym lotników wykonujących zadania w ramach sojuszniczej operacji Air Policing w krajach bałtyckich. Obecnie, od kwietnia 2012 do końca sierpnia 2012, zadania te wykonują polscy lotnicy na samolotach MiG-29 z 22. BLT w Malborku.
 
Misja którą obecnie pełnią lotnicy z Sił Powietrznych RP jest najsilniejszym wyrażeniem zasady solidarności członków Sojuszu Północnoatlantyckiego określonej w Art.V Traktatu. Zadania które realizują obecnie żołnierze PKW ORLIK 4 to przede wszystkim utrzymanie jednolitego poziomu bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej państw członkowskich NATO oraz demonstracja sojuszniczej solidarności.
 
Tekst i zdjęcia: rzecznik prasowy PKW ORLIK 4 / kpt. Grzegorz Grabarczuk

Nowa książka Stanisława Bieli

Tym razem nowość  Wydawnictwa Okręty Wojenne w formacie A5.  Właśnie kończy się druk  pierwszej długo oczekiwanej książki z serii  dywizjony Polskiej Marynarki Wojennej  (na FOW nazwanej niebieską serią). Miała być pod choinkę, a i na dzień dziecka autor też się „nie wyrobił”, za to z korzyścią dla książki.

 
 
Książka w miękkiej lakierowanej okładce liczy 292 strony, 6 tabel, 7 schematów, 6 załączników 2 rysunki oraz 127 fotografii czarno-białych, w tym większość publikowana po raz pierwszy.
Został zachowany układ tekstu przyjęty w opracowaniu 14. dywizjonowi Kutrów Trałowych.
Nakład 300 szt.
Cena z podatkiem VAT 49,50 zł.
Koszt przesyłki: list polecony: 5,50 zł
Paczka pocztowa: 10,00 zł
 
SPIS TREŚCI
Od autora …5
Rozdział I.
12. „Woliński” dywizjon Trałowców historia1964-2011 ... 8
1.1. Wprowadzenie … 9
1.2. Początki organizacji sił trałowych w Świnoujściu  …19
1.3. Grupa Trałowców Bazowych w Świnoujściu … 26
1.4. 12. dywizjon Trałowców Bazowych  … 29
1.5. 12. dywizjon Trałowców … 93
1.6. 12. „Woliński” dywizjon Trałowców … 103
Rozdział II
Okręty trałowe 12. Dywizjonu …151
2. 1. Trałowce projektu 254 … 151
2. 1.1. Historia powstania projektu … 151
2.1.2. Historia budowy … 153
2.1.3. Budowa w Polsce … 163
2. 2. Trałowce projektu 207 … 175
2.2.1. Historia projektowania okrętów … 175
2.2.2. Budowa okrętu doświadczalnego … 177
2.2.3. Budowa trałowców wariantu P … 177
2.2.4. Zadania okrętu … 178
2.2.5. Opis konstrukcji okrętu … 179
Rozdział III
Kalendarium służby trałowców …193
3. 1. 1. Trałowce projektu 254K … 194
3. 1. 2. Trałowce projektu 254M … 206
3. 1. 3. Trałowce projektu 207P … 237
4. Załączniki.…282
5. Bibliografia … 288
 
Książkę będzie można kupić 30 czerwca na pokładzie trałowca zacumowanego przy Nabrzeżu Władysława IV w Świnoujściu po jej uroczystym wodowaniu.
 
Sprzedaż wysyłkową prowadzić będzie firma:
„ER" Przemysław Kliś
 ul. Bartla 19a/31
 30-389 Kraków
 
Zamawiać można ją po przez Internet  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.. Wysyłka pocztowa w ciągu 36 godzin w dni robocze (paczka pocztowa) od wpłaty na konto: 69 2130 0004 2001 0305 8765 0001
Również na tą stronę można kierować wszelkie zapytania i uwagi do autora książki.

 

Święto 49.Bazy Lotniczej

Dowódca 49.Bazy Lotniczej, płk dypl.pil. Piotr Saniuk ma zaszczyt na uroczystość pierwszego święta nowej formacji wojskowej, która od 01.01.2012 roku funkcjonuje na pruszczańskim lotnisku.
 
15 czerwca 2012 roku o godz. 15.00 w niecodziennej scenerii rozpocznie się uroczysta zbiórka 49.Bazy Lotniczej, która wchodzi w skład I Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych.
Dzięki uprzejmości Urzędu Miasta miejscem ceremonii stanie się Międzynarodowy Bałtycki Park Kulturowy Faktoria w Pruszczu Gdańskim.
 
Impreza ma charakter otwarty. Dla przybyłych gości zostaną przygotowane różne atrakcje m.in.: wojskowa grochówka ,czy pokaz sprzętu, jakim dysponują Wojska Lądowe, pokaz sprzętu lotniczego Aeroklubu Gdańskiego, pokazy sokolnika, pokaz umiejętności starażaków. O oprawę muzyczną  w trakcie ceremonii zadba Orkiestra Morskiego Oddziału Straży Granicznej.
O godz. 17.00 odbędzie się koncert Bernarda Dornowskiego.
 
Serdecznie zapraszamy!

BRTE XII

Udział ORLIKA w BRTE XII
 
 
Samoloty MiG-29 z Polskiego Kontyngentu Wojskowego ORLIK 4 w dniach 29-30 maja  br. uczestniczyły  w ćwiczeniu NATO pk. Baltic Region Training Event (BRTE) XII, które zostało przeprowadzone na terytorium Państw Bałtyckich. 
 
ĆwiczenieBaltic Region Training Event (BRTE) XII zostało zorganizowane przez Sojusznicze Połączone Dowództwo Powietrzne w Ramstein.
Głównym założeniem szkoleniowym tegorocznego BRTE XII, było ćwiczenie praktyczne załóg lotniczych we współdziałaniu z wysuniętymi nawigatorami naprowadzania (FAC) oraz trenowanie przechwyceń w ramach misji Air Policing. Główne elementy ćwiczenia BRTE XII zostały przeprowadzone nad akwenem Morza Bałtyckiego oraz łotewskim poligonem „Adazi”, który znajduje się około 15 kilometrów na wschód od Rygi.
W ćwiczeniu BRTE XII udział wzięły m.in. dwa polskie Migi-29 z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku, które aktualnie strzegą przestrzeni powietrznej Państw Bałtyckich podczas misji Baltic Air Policing, dwa amerykańskie A-10 oraz latająca cysterna KC-135 z Bazy Lotniczej w Ramstein, dwa francuskie Mirage 2000D, estoński odrzutowiec L-39 z bazy lotniczej w Ämari oraz poszukiwawczo-ratowniczy śmigłowiec Mi-17 wydzielony z Łotewskich Sił Powietrznych.
W pierwszym dniu ćwiczenia zadaniem polskich samolotów MiG-29 było przechwycenie w łotewskiej przestrzeni powietrznej dwóch francuskich Mirage 2000D, a następnie zgłoszenie symulowanej awarii instalacji hydraulicznej.
W związku z symulowaną awarią instalacji hydraulicznej, pilot MiG-29 poprosił o zgodę na wykonanie podejścia do lądowania na najbliższym lotnisku w Rydze.
 
W drugim dniu ćwiczenia, głównym zadaniem załóg polskich Migów było przechwycenie naruszyciela przestrzeni powietrznej Państw Bałtyckich w rolę którego wcieliły się dwa amerykańskie A-10 „zabójcy czołgów”. W trakcie lotu w rejon ćwiczenia amerykańskie A-10 oraz KC-135 ćwiczyły tankowanie w powietrzu.
 
W tym samych czasie na poligonie w Adazi wysunięci nawigatorzy naprowadzania (FAC) po wcześniejszym nawiązywaniu łączności z pilotem ćwiczyli podawanie mu niezbędnych współrzędnych, które umożliwią naprowadzenie samolotu na dany cel i zniszczenie go. Szkolenie załóg lotniczych z wysuniętymi nawigatorami naprowadzania (FAC) znacząco wpłynie na dokładność podczas rzeczywistych operacji lotniczych w Afganistanie. Na tym samym poligonie łotewska załoga śmigłowieca Mi-17 wykonywał misję SAR po wcześniejszym symulowanym katapultowaniu się pilota.
 
BRTE XII było też okazją do sprawdzenia procedur współdziałania wojskowych i cywilnych służb ruchu lotniczego obowiązujących w okresie pokoju. Kontrolę przestrzenie powietrznej podczas BRTE XII sprawował CAOC w Uedem oraz CRC w Karmelavie, gdzie dyżury pełnią nawigatorzy z PKW ORLIK 4.
 
 
Tekst: rzecznik prasowy PKW ORLIK 4 / kpt. Grzegorz Grabarczuk
Zdjęcia: kpt. Grzegorz Grabarczyk, kpt. pil. Mariusz Fiszer, kpt. pil. Wiączkowski Mariusz
 
Baltic Region Training Event (BRTE)jest organizowane od 2008 r. Ćwiczenie te jest zaawansowanym treningiem dla państw angażujących swoje siły i środki na rzecz NATO Integrated Air Defence System (NATINADS). BRTE ma na celu podniesienie interoperacyjności jednostek lotniczych oraz doskonalenie procedur Air Command & Control, a także zaprezentowanie solidarności NATO z republikami bałtyckimi (Estonią, Litwą i Łotwą). Dodatkowo BRTE promuje integrację sił i środków sił powietrznych tych państw w NATINADS.

Nowe hangary

ORLIK 4 w nowych hangarach
 
 
Malborskie Migi-29 stacjonujące w Litewskiej Bazie Sił Powietrznych w Siauliai od 20 maja br. całodobowe dyżury bojowe w misji Baltic Air Policing pełnią w nowych hangarach.
 
Polski Kontyngent Wojskowy ORLIK 4 otrzymał od strony litewskiej do użytkowania cztery nowoczesne hangary typu lekkiego, które zostały wyposażone we wszystkie instalacje, które są niezbędne do sprawnej obsługi samolotów.
Nowe hangary spełniają wszystkie wymagania związane z bezpieczeństwem, efektywnością oraz ekonomią parkowania. Od dotychczas użytkowanych hangarów zasadniczo różnią się tym, że są ocieplone i posiadają metalowe poszycie. Dodatkowym udogodnieniem jest możliwość wjazdu samolotów do hangarów bezpośredniego z drogi kołowania. W porównaniu z dotychczas użytkowanymi hangarami zdecydowanie sprawniejsze i efektywniejsze jest też otwieranie oraz zamykanie bram.
Oprócz wybudowania nowych hangarów strona litewska przeprowadziła generalny remont płaszczyzn postojowych wokół hangarów oraz dróg kołowania.
Wyremontowane płaszczyzny postojowe oraz drogi kołowania, znacząco ułatwią utrzymanie czystości FOD oraz przyczynią się do bezpieczniejszego wykonywania zadań lotniczych.
 
Tekst i zdjęcia: rzecznik prasowy PKW ORLIK 4 / kpt. Grzegorz Grabarczuk

 

  1. Iskry i Orlik-4

Page 37 of 42

  • Start
  • Prev
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • Next
  • End

Menu witryny

  • Główna
  • Dowództwo Generalne RSZ
  • Dowództwo Operacyjne RSZ
  • Instytucje Centralne MON
  • Wojska Lądowe
  • Siły Powietrzne
  • Marynarka Wojenna
  • Wojska Specjalne
  • Wojska Obrony Terytorialnej
  • Inspektorat Wsparcia SZ
  • Żandarmeria Wojskowa
  • Barwy Sił Zbrojnych
  • Garnizony
  • Szkoły wojskowe
  • Służba przygotowawcza
  • Wojskowe Komendy Uzupełnień
  • Forum Wojskowe
  • Szukaj
  • Artykuły autorskie
  • Kalendarium 2009-2018
  • Kalendarium 2019
  • Nr-y Jednostek Wojskowych
  • Polecane książki i autorzy
  • POLECAMY !
  • Linki
  • O nas
  • Historyczne Jednostki WP
  • ZAREKLAMUJ SIĘ U NAS!

Użytkownicy Online

We have 338 guests and no members online

Polecamy

Wojsko News
Reklama
Tweets by @jwojskowe_pl
Joomla Templates by Joomla-Monster.com