Rekrutacja w JW Formoza
JEDNOSTKA WOJSKOWA FORMOZA
UWAGA!

Najbliższa selekcja i kwalifikacja do Jednostki Wojskowej FORMOZA, która odbędzie się na przełomie października i listopada 2012 roku.
Termin dostarczania podań: do 15 września 2012 r.
Podania nadesłane po tym terminie będą rozpatrywane przed rozpoczęciem kolejnej selekcji/kwalifikacji, która odbędzie się na przełomie lutego i marca 2013 roku. Kolejne przystąpienie do kwalifikacji lub selekcji wymaga ponownego złożenia uaktualnionej ankiety. Zaproszenie do pierwszego etapu selekcji i kwalifikacji kandydaci otrzymają telefonicznie. Brak kontaktu telefonicznego od przedstawiciela jednostki oznacza, że kandydatura została odrzucona lub przesunięta do weryfikacji przed kolejną edycją selekcji/kwalifikacji. Jednocześnie zastrzegamy, że nie udzielamy informacji o powodach odrzucenia kandydatury.
KONTAKT: Jednostka Wojskowa FORMOZA
81 – 103 GDYNIA 3
Rondo Bitwy pod Oliwą 1
Telefon kontaktowy: (058) 626-68-94 lub CA MON 26-68-94
Telefon kontaktowy: (058) 626-68-94 lub CA MON 26-68-94
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
fax. (058)-6-26-66-69
Kandydaci zobowiązani są do wysłania podania pocztą zwykłą. Wszelkie dodatkowe pytania i kopie podania kierować należy na adres e-mail.
Święto WP w 7.BOW
Święto Wojska Polskiego w 7.BOW

15 sierpnia o godzinie 10.00 rozpoczęły się uroczyste obchody Święta Wojska Polskiego w 7. Brygadzie Obrony Wybrzeża w Słupsku. Uroczystości na placu poprzedziła msza święta w Kościele Garnizonowym odprawiona przez kapelana „Niebieskich Beretów” ks. ppłk Wiesława Orłowskiego. W zbiórce na placu apelowym uczestniczyli żołnierze 7BOW, mieszkańcy miasta, przedstawiciele samorządu, kombatanci i reprezentanci służb mundurowych. Za zasługi dla obronności kraju oraz za wzorową służbę poza granicami kraju wielu żołnierzy „Niebieskich Beretów” zostało przy okazji tak ważnego dla każdego żołnierze święta, wyróżnionych medalami. W swoim przemówieniu dowódca 7 BOW płk dypl. Sławomir Kowalski złożył serdeczne podziękowania i życzenia ” Drodzy Żołnierze! Kombatanci! Żołnierze rezerwy! Przyjmijcie proszę wyrazy uznania za służbę. Trud codziennych zmagań i wasze poświęcenie dla wspólnego dobra jest nieoceniony. Życzę Wam i waszym Rodzinom, aby mundur polskiego żołnierza zawsze łączył się z poczuciem dumy i satysfakcji.”
Kpt. Grzegorz Kruk oficer sekcji wychowawczej odczytał apel poległych, po którym w hołdzie poległym żołnierzom oddano salwę honorową. Uroczysta zbiórka zakończyła się defiladą pododdziałów brygady. W takt marszu wygrywanego przez orkiestrę marszową „ Niebieskie Berety” dowódca uroczystości pełniący obowiązki szefa sztabu 7 BOW mjr Włodzimierz Erdmann poprowadził pododdziały do defilady. Następnie delegacje złożyły kwiaty pod pomnikiem Żołnierza Polskiego w Słupsku.
Dla najmłodszych uczestników możliwość uczestniczenia w rocznicowych obchodach oraz możliwość obejrzenia sali tradycji 7 BOW były doskonałą lekcją historii i patriotyzmu.
Dla najmłodszych uczestników możliwość uczestniczenia w rocznicowych obchodach oraz możliwość obejrzenia sali tradycji 7 BOW były doskonałą lekcją historii i patriotyzmu.
Tekst: kpt. Karolina KRZEWINA-HYC
Zdjęcia : chor. Marcin LASOŃ
Dni otwarte w Siemirowicach i Darłowie
Dowódca PKW ORLIK 4 na pokładzie P-3 Orion
Dowódca PKW ORLIK 4 na pokładzie P-3 Orion

Dowódca PKW ORLIK 4 ppłk pil. Leszek Błach w dniu 27 lipca br. Uczestniczył w prezentacji amerykańskiego samolotu rozpoznawczego P-3 Orion, który przyleciał do Bazy Litewskich Sił Powietrznych w Siauliai.
Pokaz zdolności samolotu P-3 Orion zorganizował Attache Obrony USA na Litwie ppłk Jeffrey L. Jennett. Poza Dowódcą PKW ORLIK 4 strona amerykańska zaprosiła m.in. Dowódcę Litewskich Sił Powietrznych gen. dyw. Edvardasa Mazeikisa oraz Dowódcę Bazy Litewskich Sił Powietrznych ppłk. Virginijusa Steponavičiusa.
Całe przedsięwzięcie podzielone było na dwa etapy. W pierwszej części zaproszeni goście zapoznali się z zadaniami oraz możliwościami jakimi dysponuje rozpoznawczy P-3 ORION. W drugim etapie pokazu, dowódca załogi zaprosił wszystkich zebranych do wnętrza samolotu gdzie, zaprezentował wyposażenie zabudowane na pokładzie ORIONA.
Zwieńczeniem pokazu była wspólna fotografia wszystkich gości na tle samolotu P-3 Orion.
Tekst i zdjęcia: rzecznik prasowy PKW ORLIK 4 / kpt. Grzegorz Grabarczuk
Lockheed P-3 Orion– amerykański morski samolot rozpoznawczy i patrolowy, stosowany również do walki z okrętami podwodnymi skonstruowany przez firmę Lockheed na bazie samolotu pasażerskiego Lockheed L-188 Electra.
Historia
W sierpniu 1957 roku dowództwo Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych ogłosiło przetarg na nowy morski samolot patrolowy dalekiego zasięgu, który miał zastąpić przestarzały Lockheed P-2 Neptune. Głównymi kryteriami wyboru nowego samolotu była większa niż w P-2 Neptune przestrzeń ładunkowa, oraz większy zasięg i długotrwałość lotu maszyny. Kolejnymi kryteriami wyboru był krótki czas opracowania projektu i niskie koszty jednostkowe, które wymusiły na wytwórcach budowę nowej maszyny na bazie istniejących samolotów pasażerskich. Do konkursu przystąpiło cztery wytwórnie lotnicze, z których Lockheed okazał się mieć największe szanse na zwycięstwo, ponieważ jako jedyny zaoferował samolot napędzany sprawdzonymi silnikami turbośmigłowymi Allison T56-A-10W, tymi samymi, które napędzały używany już przez amerykańskie siły zbrojne samolot transportowy Lockheed C-130 Hercules. Zastosowanie ekonomicznego napędu śmigłowego zapewniło odpowiednio duży zasięg maszyny, dużą prędkość przelotową, a także możliwość wykonywania misji na małych pułapach i z niskimi prędkościami. Ponadto doświadczenie firmy Lockheed w konstruowaniu systemów walki z okrętami podwodnymi gwarantowało powodzenie nowego projektu. Poza tym oparcie konstrukcji nowej maszyny na produkowanym seryjnie samolocie pasażerskim L-188 Electra pozwoliło na skrócenie czasu opracowania i redukcji kosztów projektu.
Nowy samolot patrolowy posiadał wiele cech wspólnych z maszyną Electra, poczynając od konstrukcji kadłuba, który dla potrzeb projektu został skrócony o 2,13 metra, co zaowocowało znacznym zmniejszeniem masy. W przestrzeni kadłuba pozostało dość miejsca na instalację systemów walki z okrętami podwodnymi ASW (ang. Anti Submarine Warfare), oraz uzbrojenia na węzłach podskrzydłowych i w komorze bombowej. Doskonały widok z kabiny samolotu Electra jeszcze poprawiono montując zamiast siedmiu okien, pięć większych przezroczystych paneli. Okna kabiny pasażerskiej zaślepiono pozostawiając tylko cztery wypukłe okienka obserwacyjne. Na końcu kadłuba zainstalowano charakterystyczną osłonę w kształcie żądła mieszczącą detektor anomalii magnetycznych, służący do pomiaru zakłóceń pola magnetycznego Ziemi, w miejscach dużej koncentracji metalu takich jak okręty podwodne.
Pierwszy prototyp samolotu oznaczonego jako YP3V-1 wzbił się w powietrze 19 sierpnia 1958 roku, a wkrótce podjęto decyzję o produkcji siedmiu maszyn serii informacyjnej. Produkcyjne samoloty oznaczone jako P3V-1 dostały w listopadzie 1960 roku oficjalną nazwę kodową Orion.
Ciekawostki
1. Samoloty P3 Orion regularnie patrolowały Bałtyk i polskie wybrzeże, były śledzone w czasie lotu w pobliżu polskich granic przez obronę przeciwlotniczą – gotową w każdej chwili do ich zestrzelenia. Był to stały element zimnowojennej gry prowadzonej przez dwa przeciwstawne bloki.
2. 1 kwietnia 2001 roku jedna z nowszych wersji P-3 została przechwycona i zmuszona do lądowania na wyspie Hainan przez chińską obronę przeciwlotniczą. Wywołało to wielki skandal i konflikt w stosunkach dyplomatycznych USA – ChRL. W wyniku długich negocjacji po wielu dniach załoga została uwolniona przez stronę chińską, samolot jednak pozostał.
Źródło: wikipedia
Orlik w zakłóceniach
ORLIK w zakłóceniach

Dyżurujące podczas misji Baltic Air Policing malborskie MiGi-29 w dniach 16-20 lipca br. wzięły udział w przeprowadzonym nad terytorium Litwy, Łotwy i Estonii natowskim ćwiczeniu pk. „RAMSTEIN GUARD 4”.
Głównym celem ćwiczenia „Ramstein Guard 4”, było szkolenie wydzielonych sił i środków NATINADS (NATO Integrated Air Defense System) w warunkach zakłóceń elektronicznych. Całe przedsięwzięcie zostało przeprowadzone w ramach NATO Electronic Warfare Force Integration Program (NEWFIP).
Zgodnie z ustaleniami Polski Kontyngent Wojskowy ORLIK 4 do ćwiczeń przydzielił dyżurujące w czasie misji Baltic Air Policing samoloty MiG-29. Ponadto w treningu uczestniczyli wchodzący w skład PKW nawigatorzy naprowadzania, którzy wspierają pilotów MiGów z CRC (Control and Reporting Center) w Karmelavie koło Kowna.
W trakcie treningu „Ramstein Guard 4” polscy piloci kilkukrotnie wykonywali misje treningowe Tango Scramble w warunkach zakłóceń radioelektronicznych. Podczas wykonywanych operacji lotniczych załogi samolotów MiG-29 zmierzyły się z utrudnioną korespondencją radiową oraz zagłuszaniem stacji radiolokacyjnych. Samolotem który, zakłócał oraz prowadził walkę elektroniczną z malborskimi odrzutowcami był wyspecjalizowany do tego typy działań DA-20 (Dassault Falcon) z Bazy Lotniczej w Ramstein.
Całością ćwiczenia „Ramstein Guard 4” kierował CAOC 2 (Połączone Centrum Operacji Powietrznych) w Uedem.
Na czas udziału w ćwiczeniu „Ramstein Guard 4”, Polski Kontyngent Wojskowy ORLIK 4 nie przerwał pełnej gotowości do misji Balic Air Policing. Polscy piloci w każdej chwili byli gotowi do przerwania udziału w treningu na rzecz priorytetowego zadania jakim jest ochrona przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii.
Misja NATO Air Policing na terenie państw bałtyckich odbywa się na prośbę Litwy, Łotwy i Estonii od pierwszego dnia członkostwa tych państw w Sojuszu Północnoatlantyckim – 29.03.2004. Pełniona jest rotacyjnie przez państwa NATO i ma na celu ochronę przestrzeni powietrznej nad państwami bałtyckimi. Obecnie służbę na straży nieba państw bałtyckich pełni Polski Kontyngent Wojskowy ORLIK 4 z samolotami MiG-29 ze składu 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. W misji oprócz żołnierzy z 22. BLT biorą również udział specjaliści z innych jednostek Sił Powietrznych.
Tekst: rzecznik prasowy PKW ORLIK 4 / kpt. Grzegorz Grabarczuk
Zdjęcia: sierż. Mirosław Loda
Wizyta Dowódcy SHAPE
Wizyta Dowódcy SHAPE w PKW ORLIK 4

Naczelny Dowódca Wojsk Sojuszniczych NATO w Europie Admirał James Stavridis18 lipca br. złożył wizytę polskim lotnikom pełniącym służbę podczas Bałtyckiej misji Air Policing.
Admirał James Stavridis oraz współtowarzyszący mu Dowódca Litewskich Sił Powietrznych gen. dyw. Edvardas MAZEIKIS wraz z grupą oficerów odwiedzili żołnierzy pełniących służbę w Polskim Kontyngencie Wojskowym ORLIK 4. Wizyta w PKW ORLIK 4 była jednym z punktów dwudniowego pobytu Naczelnego Dowódcy Wojsk Sojuszniczych NATO w Europiena Litwie oraz Łotwie.
Admirała Jamesa Stavridisa wraz z Delegacją na płycie lotniska w Siauliai powitali wspólnie dowódca PKW „ORLIK 4” ppłk Leszek Błach oraz dowódca Bazy Litewskich Sił Powietrznych ppłk Virginijus Steponavičius.
W trakcie pobytu na terenie QRA (Quick Reaction Alert) goście z SHAPE zapoznali się z podstawowymi zadaniami wykonywanymi przez polskich lotników podczas misji Baltic Air Policing, wyposażeniem oraz możliwościami samolotów Mig-29. Podczas prezentacji samolotu AdmirałJames Stavridisosobiście zajął miejsce w kabinie malborskiego Miga-29.
Kończąc wizytę, Naczelny Dowódca Wojsk Sojuszniczych NATO w Europie Admirał James Stavridis podziękował polskim żołnierzom za bardzo dobre wywiązywanie się z zadań, jakie Sojusz Północnoatlantycki postawił przed PKW ORLIK 4 w czasie misji Baltic Air Policing.
Supreme Headquarters Allied Powers Europe(SHAPE)poprzez podległe mu Allied Joint Force Command w Brunssumoraz dowództwo Allied Air Command w Ramstein jest przełożonym lotników wykonujących zadania w ramach sojuszniczej operacji Air Policing w krajach bałtyckich. Obecnie, od kwietnia 2012 do końca sierpnia 2012, zadania te wykonują polscy lotnicy na samolotach MiG-29 z 22. BLT w Malborku.
Misja którą obecnie pełnią lotnicy z Sił Powietrznych RP jest najsilniejszym wyrażeniem zasady solidarności członków Sojuszu Północnoatlantyckiego określonej w Art.V Traktatu. Zadania które realizują obecnie żołnierze PKW ORLIK 4 to przede wszystkim utrzymanie jednolitego poziomu bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej państw członkowskich NATO oraz demonstracja sojuszniczej solidarności.
Tekst i zdjęcia: rzecznik prasowy PKW ORLIK 4 / kpt. Grzegorz Grabarczuk