2. Pułk Lotniczy (1921 - 1939)
 
                Historia 2. Pułku Lotniczego zaczyna się 20 lipca 1921 roku, gdy rozkazem Ministra Spraw Wojskowych przystąpiono do jego formowania na lotnisku Rakowice. W skład nowego Pułku weszły II Dywizjon Wywiadowczy (eskadry nr 6 i 14), II Lotniczy Batalion Uzupełnień oraz II Park Lotniczy, w sierpniu 1922 do II Dywizjony dołączono 8. Eskadrę Wywiadowczą. Na początku istnienia pułku wyposażony był on w samoloty Ansaldo 300, z uwagi na ich dużą podatność na uszkodzenia i powodowanie wypadków, w roku 1925 zostały zastąpione przez francuskie samoloty Potez XV. Przy tej okazji zorganizowano II Dywizjon Lotniczy w którego skład weszły 23. i 24. eskadra, w roku 1928 II Dywizjon Lotniczy został przeniesiony do 5. Pułku Lotniczego w Lidzie, w zamian do 2. Pułku przybył  dywizjon myśliwski z likwidowanego 11. Pułku Myśliwskiego. Pod koniec 1929 w Pułku rozpoczęto organizację Dywizjonu Szkolnego. Pod koniec roku 1932 w Rakowicach rozpoczęto organizowanie Bazy Lotniczej, jesienią 1933 powstała trzecia eskadra która weszła w skład III/2 Dywizjonu. W 1934 trzecia eskadra liniowa o numerze 24. otrzymała z 1. Pułku Lotniczego w Warszawie samoloty Breguet XIX, następnie sformowano eskadrę towarzyszącą, która wraz z nią stworzyła II Dywizjon Liniowy. W 1937 rozwiązano II Dywizjon Liniowy a zorganizowano II Dywizjon Towarzyszący, w którym w roku 1939 jedną z eskadr wyposażono w polskie samoloty RWD-14 „Czapla”. W 1936 w Dywizjonie Szkolnym 2. Pułku Lotniczego utworzono Pułkową Szkołę Pilotażu, przeszkalającą na pilotów pozostałych członków personelu latającego. Jesienią 1938 większość eskadr 2. Pułku weszła w skład Grupy Operacyjnej „Kraków”, która brała udział w zajęciu Zaolzia. W operacji tej brały udział 121. i 122. Eskadra Myśliwska na samolotach PZL P-11c, 21. i 22. Eskadra Liniowa na samolotach PZL P-23B „Karaś” oraz 23. i 26. Eskadra Towarzysząca na samolotach Lublin R-XIII. W przededniu II Wojny Światowej w sierpniu 1939 roku 2. Pułk Lotniczy uległ rozformowaniu, a jego eskadry i sprzęt przekazano do innych związków taktycznych i tak 121. i 122. Eskadry Myśliwskie przydzielono do III/2 Dywizjonu Myśliwskiego lotnictwa Armii „Kraków”, 123. Eskadra Myśliwska wyposażona w samoloty PZL P-7 weszła w skład IV/1 Dywizjonu Myśliwskiego broniącej Warszawy Brygady Pościgowej. 21. i 22. Eskadry Bombowe znalazły się w składzie II/2 Dywizjonu Bombowego Lekkiego Brygady Bombowej. 24. Eskadra Rozpoznawcza wyposażona w samoloty PZL P-23B „Karaś” rozpoczęła wojnę w lotnictwie Armii „Kraków”. 23. Eskadra Obserwacyjna na samolotach RWD-14 „Czapla” przydzielona została do Grupy Operacyjnej „Bielsko” a od 3 września do Grupy Operacyjnej „Boruta”. 26. Eskadra Obserwacyjna na samolotach Lublin R-XIIID latała w składzie 7. Dywizji Piechoty i Grupy Operacyjnej „Śląsk”.
 
Samolot Potez XV
 
 
Samolot PZL P-11c
 
Samolot PZL P-23B "Karaś"
 
Samolot RWD-14 "Czapla" 
 
Poczet dowódców 2. Pułku Lotniczego:
 
 - ppłk pil. Ernest Cieślewski -  VII.1921 – V.1923
 - ppłk pil. Jerzy Borejsza – V.1923 – III.1924
 - płk pil. Jan Sendorek – IV.1924 – V.1926
 - płk pil. Jan Tarnawa-Malczewski – V.1926 – V.1929
 - mjr pil. Inż. Tadeusz Wereszczyński – VII.1929 – II.1931
 - ppłk pil. Edward Lewandowski – II.1931 – III.1939
 - ppłk pil. Stanisław Nazarkiewicz – III.1939 – VIII.1939
 
Dziękuję za materiały zebrane dzięki administratorom serwisu http://www.308.cieszyn.pl/
 
 
© Copyright by www.jednostki-wojskowe.pl   Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie w całości oraz w części bez zgody autora zabronione. Wszystkie teksty, artykuły, fotografie, oraz pozostałe materiały zamieszczone na stronie www.jednostki-wojskowe.pl objęte są prawami autorskimi.

Please publish modules in offcanvas position.