121. Eskadra Myśliwska (1928 - 1939)

 

                Początek 121. eskadry myśliwskiej to rok 1928, kiedy to dywizjon  z rozwiązanego 11. Pułku Myśliwskiego włączono do 2 . Pułku Lotniczego, eskadry 113. i 114. z dywizjonu rozwiązanego 11. Pułku zostały wcielone do 2. Pułku Lotniczego, a ich numery zostały zmienione na 121. i 122. Eskadry Myśliwskie. Na wyposażenie eskadra otrzymała francuskie samoloty typu Spad 61. W 1930 roku eskadra otrzymała nowe samoloty, były to czeskie samoloty Avia BH-33 w ilości 10 sztuk. Kolejnym samolotem na wyposażeniu eskadry były wprowadzone w latach 1932/33 samoloty polskiej myśli technicznej PZL P-7a. A po kolejnych 3 latach zastąpiono je unowocześnionymi polskimi konstrukcjami PZL P-11a, w roku 1938 do eskadry dołączyło też kilka PZL P-11c. 121. Eskadra weszła w skład lotnictwa Grupy Operacyjnej „Śląsk”, i stacjonowała na lotnisku Szkoły Pilotów LOPP im. marszałka Józefa Piłsudskiego w Aleksandrowicach koło Bielska na Śląsku Cieszyńskim. W przededniu wojny w roku 1939 eskadra urządziła dwa lotniska polowe w rejonie Zawiercia i Wielunia. W ramach zbliżającej się wojny eskadra przebazowała się na lotnisko Balice pod Krakowem. Rankiem 1 września Luftwaffe zaatakowała Kraków,  podczas powrotu bombowców z misji bombardowania polski pilot pchor. Władysław Gnyś zestrzelił dwa bombowce Dornier Do-17E. Po południu pierwszego dnia 2. dywizjon Myśliwski Armii „Kraków” przebazowano na lotnisko polowe Igołomia. Piloci eskadry którzy pozostali na lotnisku Aleksandrowice, mieli pełne ręce roboty, zestrzelono dwa bombowce Heinkel He-111 oraz obserwacyjny Heinkel Hs-126. Wieczorem 1 września samoloty z Aleksandrowic dołączyły do reszty eskadry na lotnisko Igołomia. Do 3 września eskadra podlegała III/2. Dywizjonowi Myśliwskiemu i operowała z lotniska Podlodów.7 września 21 Heinkli He-111 z I./KG 4 przeprowadziło nalot na cele w Dęblinie i mosty na Wiśle. Krakowscy myśliwcy podjęli pościg za uchodzącymi bombowcami. Do walki włączyło się jednak 8 Bf-109D eskorty z I./ZG 2. W jej wyniku zginęli kpt. pil. Tadeusz Sędzielowski, dowódca 121. EM  oraz st. szer. pil. Marian Futro. Następnie do 12 września podlegała Sztabowi Naczelnego Dowództwa Lotnictwa. Od 13 września należała do Brygady Pościgowej. W tym czasie eskadra korzystała z lotnisk Kraczewice koło Opola i Strzelce koło Hrubieszowa, od 13 września zaś eskadra była na lotnisku Petlikowice koło Buczacza. 17 września eskadra dostała rozkaz wycofać się do Rumunii, 18 września samoloty przekroczyły granicę i udały się na lotnisko Czerniowiec w Rumunii (obecnie Ukraina).

 

Samolot P-11c w barwach 121. eskadry
 
Dziękuję za materiały zebrane dzięki administratorom serwisu http://www.308.cieszyn.pl/
 
 
© Copyright by www.jednostki-wojskowe.pl   Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie w całości oraz w części bez zgody autora zabronione. Wszystkie teksty, artykuły, fotografie, oraz pozostałe materiały zamieszczone na stronie www.jednostki-wojskowe.pl objęte są prawami autorskimi.

Please publish modules in offcanvas position.