35. Pułk Lotnictwa Bombowego - JW 2942 (1952 - 1958)
35. Pułk Lotnictwa Bombowego został sformowany w związku z realizacją „Planu zamierzeń organizacyjnych na lata 1951-1952”, wtedy to rozkazem MON nr 0096/Org. z 11 grudnia 1951 wprowadzono nową organizację 15. Dywizji Lotnictwa Bombowego, powiększono o 35. plb, który miał zostać sformowany do 1 grudnia 1952 na lotnisku Inowrocław. W tym czasie też zapadła decyzja o zakupie samolotów Ił-28. W kwietniu 1952 roku 15. Dywizji Lotnictwa Bombowego przebazowała się na lotnisko w Bydgoszczy, po przybyciu dowódca dywizji wydal rozkaz nr 0105 z dnia 18 sierpnia 1952 powołujący dowództwo 35. plb, pierwszym dowódcą pułku został kpt. pil. Kazimierz Wierzbicki. Do końca września 1952 pułk się organizował i rozbudowywał struktury, w końcu 1 października 1952 dowódca pułku wydał rozkaz o przebazowaniu na lotnisko w Inowrocławiu. Na wyposażeniu pułku w tym czasie były samoloty Pe-2FT, UPe-2 oraz jeden szkolno-treningowy Po-2. Pod koniec roku w miarę jak inne jednostki dywizji przyjmowały samoloty Ił-28 do pułku przechodziły samoloty z innych jednostek i tak pułk wzbogacił się o trzy sztuki Tu-2, trzy Pe-2FT, jeden UPe-2 i jeden Po-2. W tym czasie eskadry posiadały po 2 klucze bojowe oraz jeden UPe-2 i jeden Po-2.
Samolot Po-2 w Muzeum Lotnictwa
Samolot Tu-2 (tu w barwach lotnictwa Wietnamu)
Samolot Pe-2FT
W lutym 1953 część załóg pułku zabezpieczała ćwiczenia na poligonie w Mrzeżynie, samoloty holowały rękawy, do których strzelania wykonywały jednostki OPL. W maju kolejne załogi zabezpieczały ćwiczenia w Mrzeżynie i Ustce. W czasie zabezpieczania ćwiczeń pułk operował z lotniska Świdwin. W czerwcu jedna z załóg Tu-2 miała za zadanie wykonywania lotów pozorowanych dla potrzeb szkolenia 5. Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego z Babic. We wrześniu zgodnie z rozkazem Dowódcy Wojsk Lotniczych pułk został przebazowany na lotnisko Przasnysz, pułk przebazował się w dniach 11-16 września 1953. Do połowy września osiągnięto gotowość pułku do wykonywania zadań na nowym miejscu bazowania. Rok 1954 to podobnie jak rok wcześniej wspomaganie ćwiczeń wojsk OPL w Mrzeżynie w okresach luty-marzec oraz maj-sierpień. W końcu w połowie 1954 przyszedł czas na przeszkolenie ostatniego pułku z 15 Dywizji Lotnictwa Bombowego na samolotach Ił-28, w związku z tym w dniach 20-22 maja 1954 pułk został przebazowany na lotnisko Modlin, w Przasnyszu pozostały Pe-2FT które przeznaczono do kasacji. Załogi na samolotach Tu-2, które wykonywały zadania zabezpieczające ćwiczenia OPL przekazano formującemu się kluczowi holowniczemu. Do Modlina przebazowano tylko trzy samoloty CSS-13. Do końca maja personel pułku organizował bazę koszarową i szkoleniową, wybrano także kadrę która miała zostać przeszkolona na samoloty Ił-28. W związku ze zmianą etatu pułku i jego przezbrojeniem nastąpiła także zmiana na stanowisku dowódcy majora pilota Kazimierza Wierzbickiego zastąpił kpt. dypl. pil. Józef Ostrowski, przekazanie obowiązków nastąpiło 25 czerwca 1954. Wkrótce później na stan pułku przyjęto pierwsze maszyny Ił-28, po trzymiesięcznym szkoleniu teoretycznym 25 września 1954 pierwsza załoga wykonała lot ćwiczebny. W październiku 1954 na stanie pułku było: 15 samolotów Ił-28, 3 samoloty UIł-28, 3 samoloty CSS-13. Jeśli chodzi o numery taktyczne samolotów, pułk otrzymał numery od 40 do 59 jednak z czasem gdy przekazywano wiele samolotów między jednostkami odstąpiono od tej zasady. Jedyne co wyróżniało samoloty pułku to to że cyfry były malowane w kolorze ciemno żółtym otoczonym granatową obwódką. Rok 1954 był bardzo udany dla pułku i w czasie odprawy rocznej dywizji za wyniki szkoleniowe pułk otrzymał drugą lokatę. Rok 1955 to okres wzmożonego szkolenia oraz zabezpieczanie strzelań na poligonie w Mrzeżynie. W czerwcu 1955 pułk otrzymał kolejne 6 samolotów Ił-28. W tym także roku samoloty z pułku brały udział w defiladzie powietrznej nad Warszawą. Na jesieni 1955 dowódca 15 Dywizji Lotnictwa Bombowego otrzymał rozkaz by wydzielić do 21 . Samodzielnego Pułku Lotnictwa Rozpoznawczego z Sochaczewa samoloty Ił-28, wobec tego każdy z pułków dywizji miał wydzielić po 4 samoloty ze swoich stanów. 35. plb zdecydował się oddać do Sochaczewa samoloty o nr taktycznych 41, 42, 43, 44. Po raz kolejny dzięki dobrym wynikom szkoleniowym pułk zajął drugie miejsce na szczeblu dywizji. W styczniu 1956 pułk otrzymał trzy samoloty Ił-28, które zastąpiły te oddane do Sochaczewa. W maju w pułku rozpoczęto organizowanie 3 eskadry, formowanie nowej eskadry zakończyło się we wrześniu jej zadaniami było szkolenie personelu latającego. Jesienią nastąpiła zmiana na stanowisko dowódcy pułku, 26 października 1956 obowiązki dowódcy przyjął kpt. pil. Zdzisław Szczucki. Rok 1956 był najlepszym dotychczas pod względem wyników szkoleniowych i pułk zajął 1 miejsce na szczeblu dywizji w tym aspekcie. Początek roku 1957 to zmiana organizacyjna pułk z przeznaczenia bombowy stał się pułkiem szkolno-bojowym. W wyniku tego w strukturze pułku pojawił się Dział Obsługi Technicznej Samolotów. W czerwcu pułk kolejny raz brał udział w defiladzie powietrznej z okazji Święta Lotnictwa, zgrupowanie defiladowe startowało z lotniska w Powidzu. 17 sierpnia 1957 nastąpiła zmiana na stanowisku dowódcy, nowym dowódcą pułku został kpt. dypl. pil. Józef Czernecki. We wrześniu pułk został zasilony 39 osobową grupą personelu, wśród tej grupy było 6 pilotów z OSL 4 z Dęblina. Z okazji Święta Wojska Polskiego 12 października 1957 roku 35. plb otrzymał sztandar ufundowany przez Radę Państwa, sztandar przekazał zastępca szefa Głównego Zarządu Politycznego WP gen. bryg. Eugeniusz Kuszko. Ponownie za rok 1957 pułk zajął 1 miejsce wśród jednostek dywizji. Rok 1958 to ostatni rok funkcjonowania 35. plb, ostatnimi zadaniami jakie wykonywał były zadania typowo szkoleniowe. 19 maja 1958 ukazał się rozkaz MON nr 05/Org. nakazujący rozformować 35. plb a kadrę oraz sprzęt rozdysponować w ramach 15. Dywizji Lotnictwa Bombowego. Ostatnia zbiórka pułk odbyła się 8 czerwca 1958 na placu apelowym , na której pożegnano sztandar oraz odchodzącą do innych jednostek kadrę i żołnierzy. W okresie swojej działalności 35 . plb wykonał nalot 6704 godzin i 8 minut.
Samolot Ił-28 (grafika z zasobów Muzeum Lotnictwa)
Poczet dowódców 35. plb:
- kpt. pil. Kazimierz Wierzbicki (15.VIII.1952-25.VI.1954)
- kpt. dypl. pil. Józef Ostrowski (25.VI.1954-26.X.1956)
- kpt. pil. Zdzisław Szczucki (26.X.1956-17.VIII.1957)
- kpt. dypl. pil. Józef Czernecki (17.VIII.1957-15.VI.1958)
Materiał napisany na podstawie artykułu z czasopisma „Lotnictwo Wojskowe”
© Copyright by www.jednostki-wojskowe.pl Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie w całości oraz w części bez zgody autora zabronione. Wszystkie teksty, artykuły, fotografie, oraz pozostałe materiały zamieszczone na stronie www.jednostki-wojskowe.pl objęte są prawami autorskimi.