Uncategorised

55 Pułk Lotnictwa Transportowego

55. Pułk Lotnictwa Transportowego – JW 1616 (1963 - 1967)
 
 
 
RYS HISTORYCZNY
 
                    55. Pułk Lotnictwa Transportowego powstał w wyniku Zarządzenia Szefa Sztabu Generalnego WP nr 062/Org. z 18 kwietnia 1963 roku oraz rozkazu Głównego Inspektora Lotnictwa nr 03/Org. z 25 kwietnia 1963, następnie rozkazu Dowódcy Lotnictwa Operacyjnego nr 040/Org. z 29 kwietnia 1963 roku według etatu nr 6/420 o etatowym stanie osobowym 648 żołnierzy i 21 pracowników cywilnych, jednostkę formowano na bazie klucza samolotów An-2 który przybył z Rakowic na lotnisko Balice pod Krakowem które zostało wytypowane na miejsce postoju 55. pltr. W czerwcu 1963 skład pułku powiększył się o następne samoloty, nową eskadrę sformowano na bazie eskadry wydzielonej z 36. Specjalnego Pułku Lotniczego. Eskadra wyposażona w samoloty An-2 wykonywała głównie loty na rzecz 6. Pomorskiej Dywizji Powietrzno-Desantowej, po sformowaniu drugiej eskadry wyposażonej w samoloty Ił-14 i Li-2 również i ona wykonywała zadania desantowe ale i również transportowe. Numeracja eskadr była następująca I eskadra była eskadrą wyposażoną w samoloty Ił-14 i Li-2, zaś II eskadra wyposażona była w samoloty An-2. Już w październiku 1963 roku jednostka otrzymała sztandar wojskowy. W latach 1964-65 pułk doskonalił swoje przygotowanie do wykonywania zadań i ciągle wykonywał zadania stawiane mu przez zwierzchników, za bardzo dobre wyniki w szkoleniu i wykonywaniu zadań jednostka została uhonorowana 1 miejscem wśród jednostek Wojsk Lotniczych. W roku 1966 do ZSRR została wysłana pierwsza grupa pilotów i personelu technicznego z zamierzeniem przeszkolenia ich na samoloty transportowe An-12, pierwsze samoloty An-12 przybyły do pułku we wrześniu tego samego roku, samoloty te zostały włączone w skład eskadry mającej na wyposażeniu samoloty Ił-14. W roku 1967 pułk nadal pełnił zadania na rzecz 6.PDPD oraz wziął udział w ćwiczeniach „Wrzesień-67” gdzie zabezpieczał zadania desantowania. W roku 1967 postanowiono również o przeformowaniu pułku na nowy etat nr 6/491 o etatowym stanie osobowym 920 żołnierzy i 22 pracowników cywilnych zakładający 3 eskadry w składzie jednostki oraz zmianę nazwy na nazwę nawołującą do historycznych tradycji 13. Pułk Lotnictwa Transportowego. Można więc stwierdzić że historia jednostki jako 55. Pułku Lotnictwa Transportowego kończy się w roku 1967. Przeformowanie miało nastąpić do 30 września 1967.
 
 
Ił-14 w malowaniu Lotnictwa Wojskowego (rys. pochodzi z TBiU nr 81)
 
STRUKTURA
 
  - dowództwo 55.pltr
  - I eskadra ( wyposażona w samoloty Ił-14 i Li-2, od 1966 An-12 )
  - II eskadra ( wyposażona w samoloty An-2 )
 
POCZET DOWÓDCÓW
 
- płk pil. Aleksander Milart (1963 – 30.IX.1967)
 
 

© Copyright by www.jednostki-wojskowe.pl   Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie w całości oraz w części bez zgody autora zabronione. Wszystkie teksty, artykuły, fotografie, oraz pozostałe materiały zamieszczone na stronie www.jednostki-wojskowe.pl objęte są prawami autorskimi.

32.Baza Lotnictwa Taktycznego

32.Baza Lotnictwa Taktycznego
 
 
RYS HISTORYCZNY
 
                   32.Baza Lotnictwa Taktycznego rozpoczęła swoją działalność z dniem 1 stycznia 2010 roku. Jednostka powstała na bazie 32.Bazy Lotniczej oraz 10.eskadry lotnictwa taktycznego. W obecnej strukturze 32.BLotT jest już jednostką mającą w swoich strukturach komponent lotniczy, co pozwala jej na samodzielne wykonywanie dużej gamy działań bojowych. 32.BLotT jest jednostką której podstawową siłą jest eskadra lotnicza 16 samolotów F-16 w wersjach C/D. Samoloty z tej jednostki przystosowane są również do działań rozpoznawczych dzięki zasobnikom Goodrich DB-110. Już w pierwszym roku działania jednostki bierze ona intensywnie udział w ćwiczeniach poza granicami kraju, w czerwcu 2010 wydzielone siły bazy wzięły udział w przeprowadzonym w Niemczech ćwiczeniu „Elite 2010”. Jednym z ważnych wydarzeń w roku 2012 był udział wydzielonych sił 32.BLotT w ćwiczeniach "Desert Hawk 2012" przeprowadzonych w Izraelu w marcu 2012.
 
okolicznościowa oznaka rozpoznawcza z ćwiczeń "Desert Hawk 2012" w Izraelu
 
TRADYCJE, PATRON i ŚWIĘTA
 
DECYZJA Nr 172/MON MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 12 maja 2010 r. w sprawie przejęcia dziedzictwa tradycji i sztandaru 32. Bazy Lotniczej przez 32. Bazę Lotnictwa Taktycznego w Łasku

Na podstawie § 11 ust. 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 maja 2009 r. w sprawie sposobu używania znaków Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 82, poz. 690) oraz pkt 3 decyzji Nr 229/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie dziedziczenia i kultywowania tradycji oręża polskiego (Dz. Urz. MON Nr 9, poz. 105), w związku z przeformowaniem 32. Bazy Lotniczej na 32. Bazę Lotnictwa Taktycznego — ustala się, co następuje:
 
1. 32. Baza Lotnictwa Taktycznego w Łasku:
1) przejmuje i z honorem kultywuje dziedzictwo tradycji:
a) 10. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego (1944-1945),
b) 2. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego (1946-1962),
c) 31. Pułku Szkolno-Bojowego (1957-1962),
d) 10. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego (1963-2000),
e) 10. Eskadry Lotnictwa Taktycznego (2001-2009),
f) 32. Bazy Lotniczej (2001-2009);
2) przejmuje sztandar 32. Bazy Lotniczej.
 
DECYZJA Nr 315/MON MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 13 sierpnia 2010 r. w sprawie wprowadzenia odznaki pamiątkowej 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego

Na podstawie § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w związku z § 34 pkt 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 maja 2009 r. w sprawie określenia innych znaków używanych w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 82, poz. 689), oraz pkt 3 decyzji Nr 229/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie dziedziczenia i kultywowania tradycji oręża polskiego (Dz. Urz. MON Nr 9, poz. 105) — po zasięgnięciu opinii Komisji Historycznej do Spraw Symboliki Wojskowej — ustala się, co następuje:
 
1. Wprowadza się odznakę pamiątkową, zwaną dalej „odznaką”, 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego.
 
REGULAMIN ODZNAKI PAMIĄTKOWEJ
32. BAZY LOTNICTWA TAKTYCZNEGO – W Y C I Ą G –
 
2. Odznaka pamiątkowa 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego o wymiarach 40 x 40 mm wykonana jest z metalu metodą zgrzewania i tłoczenia. Zaprojektowana jest w kształcie stylizowanego orła w pozycji do lądowania w kolorze srebrnym. Symbolizuje on męstwo i nawiązuje do odznaki pilota wojskowego — „gapy”. Orzeł w szponach trzyma herb miasta Łask — miejsca stacjonowania jednostki. Herb Łasku składa się z tarczy o czerwonym polu obwiedzionej złotym brzegiem. Na tarczy umieszczony jest centralnie złoty korab. W górnej części herbu umieszczono numer bazy lotniczej „32”. Z prawej strony cyfrę „3” i z lewej cyfrę „2”. Orzeł trzymający w szponach herb umieszczony jest na wieńcu z liści dębowych w kolorze srebrnym.
 
DECYZJA Nr 418/MON MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wprowadzenia oznaki rozpoznawczej 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego
 
Na podstawie § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w związku z § 34 pkt 4 lit. a rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 maja 2009 r. w sprawie określenia innych znaków używanych w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 82, poz. 689) oraz pkt 3 decyzji Nr 229/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie dziedziczenia i kultywowania tradycji oręża polskiego (Dz. Urz. MON Nr 9, poz. 105) — po zasięgnięciu opinii Komisji Historycznej do Spraw Symboliki Wojskowej — ustala się, co następuje:
 
1. Wprowadza się oznakę rozpoznawczą, zwaną dalej „oznaką”, 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego.
 
 
 oznaka rozpoznawcza ogólna 32.BLotT (wersja obecna)
 
 
oznaka rozpoznawcza bazy (stary wzór)
 
 
oznaka rozpoznawcza eskadry lotniczej bazy
 
       
 
      
 
      
 
    
 
      
 
 
oznaki rozpoznawcze pododdziałów i komórek organizacyjnych bazy
 
 
oznaki kompanii obslugi lotniska i 1 plutonu transportowego
 
 
STRUKTURA
 
 - dowództwo
  - sztab
  - Grupa Działań Lotniczych
  - Grupa Wsparcia
  - Grupa Obsługi
 
POCZET DOWÓDCÓW
 
 - płk pil. dypl. Dariusz Malinowski (1.I.2010 – 30.XII.2011)
 - cz. p.o. ppłk mgr inż. Zbigniew Rosiak (30.XII.2011 - 16.I.2012)
 - płk pil. Krystian Zięć (16.I.2012 - 31.I.2014)
 - płk pil. Ireneusz Nowak (31.I.2014 - 13.V.2016)
 - cz. p.o. ppłk mgr inż. Robert Gurzęda (13.V.2016 - 18.VI.2018)
 - płk pil. Tomasz Jatczak (18.VI.2018 - 5.VII.2021)
 - płk pil. Piotr Ostrouch (5.VII.2021 - obecnie)
 
PODPORZĄDKOWANIE
2.Skrzydło Lotnictwa Taktycznego (1.I.2010 – obecnie)
 
  
 
© Copyright by www.jednostki-wojskowe.pl  Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie w całości oraz w części bez zgody autora zabronione. Wszystkie teksty, artykuły, fotografie, oraz pozostałe materiały zamieszczone na stronie www.jednostki-wojskowe.pl objęte są prawami autorskimi.

Centralny Poligon SP

Centralny Poligon Sił Powietrznych
 
 
RYS HISTORYCZNY
 
                   Centralny Poligon Sił Powietrznych pod swoją obecną nazwą istnieje od 1 lipca 2004 roku, kiedy to został przemianowany z nazwy Centralny Poligon Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej, zmiana nazwy była związana ze zmianą nazwy rodzaju wojsk jakimi są Siły Powietrzne do 1 lipca 2004 nazywane Wojskami Lotniczymi i Obrony Powietrznej (WLiOP). W strukturach WLiOP poligon funkcjonował od roku 1996. Od roku 1996 komenda poligonu stacjonuje w Ustce w obiekcie koszarowym przejętym po rozformowanym 44 dywizjonie rakietowym. Obecnie CPSP to jednostka zapewniająca szkolenie nie tylko dla Sił Powietrznych, z poligonu korzystają również jednostki innych rodzajów wojsk, zwłaszcza jednostki rakietowe, ale również Marynarka Wojenna, która na poligonie może odbywać ostre strzelania. Dzięki dobrze rozwiniętej infrastrukturze poligonowej, jest to jeden z lepszych specjalistycznych poligonów lądowo-morskich w NATO i dzięki temu jest również użytkowany przez wojska państw sojuszu.
 
TRADYCJE, PATRON i ŚWIĘTA
 
Poligon posiada własną odznakę pamiątkową zatwierdzoną decyzją nr 93/MON z 23 lutego 2007 roku.
 
Oznaka rozpoznawcza CPSP (pierwszy wzór)
 
Święto CPSP obchodzone jest w dniu 1 września – decyzja nr 10/MON z 8 stycznia 2007 roku.
 
DECYZJA Nr 431/MON MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 30 października 2015 r. w sprawie wprowadzenia oznaki rozpoznawczej Centralnego Poligonu Sił Powietrznych w Ustce

Na podstawie art. 2 pkt 1 i 9 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852 oraz z 2014 r. poz. 932) w związku z § 34 pkt 4 lit. a rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 maja 2009 r. w sprawie określenia innych znaków używanych w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 82, poz. 689 oraz z 2013 r. poz. 1636) – po zasięgnięciu opinii Komisji Historycznej do Spraw Symboliki i Tradycji Orężnych – ustala się, co następuje:

1. Wprowadza się oznakę rozpoznawczą, zwaną dalej „oznaką”, Centralnego Poligonu Sił Powietrznych w Ustce.
 
WZÓR GRAFICZNY OZNAKI ROZPOZNAWCZEJ
CENTRALNEGO POLIGONU SIŁ POWIETRZNYCH W USTCE NA MUNDUR WYJŚCIOWY
 
WZÓR GRAFICZNY OZNAKI ROZPOZNAWCZEJ
CENTRALNEGO POLIGONU SIŁ POWIETRZNYCH W USTCE NA MUNDUR POLOWY
 
STRUKTURA
 
 - komenda CPSP
 
Ćwiczenie pododdziałów rakietowych na CPSP (fot. pochodzi ze strony CPSP www.cpsp.wp.mil.pl)
 
POCZET DOWÓDCÓW
 
 - płk dypl. Ryszard Marcinkowski (2004 – 2007)
 - płk dypl. inż. Andrzej Witek (2007 – ?)
 - cz. p.o. ppłk Bogusław Atalski (? - 2.I.2015)
 - płk Bogusław Atalski (2.I.2015 - 26.I.2018)
 - cz. p.o. ppłk Zenon Szutenberg (26.I.2018 - 3.IX.2018)
 - płk dypl. Stefan Świdurski (3.IX.2018 - obecnie)
 
PODPORZĄDKOWANIE
Dowództwo Sił Powietrznych (1.VII.2004 – 31.XII.2013)
Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych - Drawsko (1.I.2014 - 31.I.2015)
Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (1.II.2015 - obecnie)
 
© Copyright by www.jednostki-wojskowe.pl  Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie w całości oraz w części bez zgody autora zabronione. Wszystkie teksty, artykuły, fotografie, oraz pozostałe materiały zamieszczone na stronie www.jednostki-wojskowe.pl objęte są prawami autorskimi.

9 Korpus Armijny

9. Korpus Piechoty – JW 5046 (1951 – 1952)
9. Korpus Armijny – JW 5046 (1952 – 1956)
 
                9. Korpus Piechoty powstał na podstawie rozkazu MON nr 0043/Org. z 17 maja 1951 roku, a następnie zarządzeniem Dowódcy Warszawskiego Okręgu Wojskowego nr 0398/Org. z 7 sierpnia 1951, 9.KP otrzymał etat nr 2/149, siedzibą Dowództwa 9.Korpusu był garnizon Lublin. Jednostka w tej strukturze i z tą nazwą przetrwała tylko nieco ponad rok, gdyż pod koniec roku 1952 korpus został przeformowany  na etat 2/201 i zmieniono mu nazwę na 9. Korpus Armijny, istotną zmianą było zwiększenie plutonu sztabowego do rozmiarów kompanii, która otrzymała nazwę 66. kompania sztabowa.
 
Skład 9. Korpusu Armijnego wg etatu 2/201:
 - Dowództwo 9. Korpusu Armijnego
 - 66. kompania sztabowa
 - Sztab
   - Wydział I operacyjno-wyszkoleniowy
   - Wydział II wywiadowczy
   - Wydział III łączności
   - Wydział IV organizacyjno-ewidencyjny
   - Wydział V łączności specjalnej
   - Wydział administracyjno-gospodarczy
   - komenda ochrony sztabu
   - kancelaria
 - Wydział polityczny
 - Szef saperów
 - Szef uzbrojenia
 - Szef ochrony przeciwlotniczej
 - Szef służby chemicznej
 - Dowódca artylerii
 - Szef tyłów 9.KA
   - Szef służby żywnościowej
   - Szef służby mundurowej
   - Szef służby medycznej
   - Szef służby weterynaryjnej
 
Korpus Armijny był organem wykonawczym Dowódcy WOW. Jednostki liniowe, które podlegały pod Dowództwo 9.KA to:
 - 3. Dywizja Piechoty
 - 24. Dywizja Piechoty
 - 25. Dywizja Piechoty
 - 118. Pułk Artylerii Ciężkiej
 - 53. batalion łączności
 - 68. batalion saperów
 
Dodatkowo pod względem porządku i dyscypliny Dowództwo 9.KA nadzorowało wszystkie jednostki garnizonu lubelskiego. W roku 1952 rozformowaniu uległy 24. i 25. Dywizje Piechoty, w związku z tym do składu 9.KA przybyły 1 i 18 Dywizje Piechoty. 22 września 1955 roku ze składu korpusu wyszła 18. Dywizja Piechoty, niedługo potem bo 1 listopada 1955 do składu 9.KA przybyła 9. Dywizja Piechoty z rozformowywanego 12. Korpusu Armijnego.
 
Ponieważ w 1956 roku zadecydowano o likwidacji szczebla korpusu, rozkazem MON nr 0026/Org. z 4 września 1956 oraz rozkazem Dowódcy WOW nr 0010/Org. z 14 września 1956 roku rozformowano Dowództwo 9. Korpusu Armijnego z dniem 12 grudnia 1956.
 
Poczet dowódców  9.KP / 9.KA:
 
 - płk Wiktor Konoplański (V.1951 – 14.XII.1952)
 - płk Narcyz Rudziński (15.XII.1952 – 2.X.1953)
 - cz. p.o. płk Aleksander Bochan (1.XI.1953 – 2.I.1954)
 - płk Józef Bielecki (3.I.1954 – 25.I.1956)
 - cz. p.o. płk Włodzimierz Bowtrukiewicz (1.II.1956 – 12.XII.1956)
 
 
© Copyright by www.jednostki-wojskowe.pl   Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie w całości oraz w części bez zgody autora zabronione. Wszystkie teksty, artykuły, fotografie, oraz pozostałe materiały zamieszczone na stronie www.jednostki-wojskowe.plobjęte są prawami autorskimi.
 

 

7 batalion wojsk kolejowych

7. Batalion Wojsk Kolejowych – JW 2655 (1951 - 1957)
 
 
 
                7. Batalion Wojsk Kolejowych sformowany został rozkazem MON nr 063/Org. z 17 lipca 1951 roku, jednostkę formowano wg etatu nr 10/7 o stanie 632 żołnierzy, zadanie sformowania jednostki postawiono przed grupą organizacyjną złożoną z żołnierzy 5. Batalionu Wojsk Kolejowych z Darłowa. Na miejsce postoju batalionu wybrano miasto Września. Pod koniec października 1951 do jednostki wcielono pierwszą grupę żołnierzy służby zasadniczej oraz rozpoczęto szkolenie. Pod koniec roku 1952 do batalionu przybyły dwa etatowe plutony obrony przeciwlotniczej, które włączono w skład samodzielnego dywizjonu obrony przeciwlotniczej transportów wojskowych. Pod koniec 1952 roku batalion został przeformowany na etat nr 10/14, w roku 1953 rozkazem Szefa Sztabu Generalnego WP nr 0125/Org. z 10 marca 1953 w skład 7.bwk wszedł Kurs Przeszkolenia Oficerów Rezerwy. Ponieważ w 1955 rozformowano 5. Batalion Wojsk Kolejowych, do składu 7. bwk włączono samodzielny dywizjon obrony przeciwlotniczej transportów wojskowych, który rok później jesienią 1956 został wydzielony i przekazany do Zgorzelca. Rozkazem dowódcy ŚOW nr 0172 z 8 listopada 1955 roku batalion przeformowano na etat 10/16. Podczas swojego istnienia batalion dokonał budowy wielu odcinków kolejowych, również dla własnych potrzeb wybudował bocznicę do koszar we Wrześni. Historia batalionu kończy się w roku 1957 kiedy to rozkazem dowódcy ŚOW nr 08/Org. z 30 kwietnia 1957 roku nakazano rozformować w terminie od 1 maja do 20 lipca 1957 batalion a sprzęt oraz zasoby ludzkie przekazano do formowanego właśnie 2. Pułku Kolejowego w Przemyślu.
 
Poczet dowódców  7. bwk :
 
 - mjr Eugeniusz Majer ( VIII.1951 - ? )
 
 
Materiał przygotowany na podstawie książki Pana Zbigniewa Tucholskiego „Polskie Koleje Państwowe jako środek transportu wojsk Układu Warszawskiego”, Warszawa 2009
 

© Copyright by www.jednostki-wojskowe.pl   Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie w całości oraz w części bez zgody autora zabronione. Wszystkie teksty, artykuły, fotografie, oraz pozostałe materiały zamieszczone na stronie www.jednostki-wojskowe.plobjęte są prawami autorskimi.

 

5 dywizjon rakietowy OP

5. Dywizjon Rakietowy Obrony Powietrznej - JW 1329 (1960 - 2011)
 
 
RYS HISTORYCZNY
 
                   5. Dywizjon Rakietowy OP powstał na wskutek Zarządzenia Szefa Sztabu Generalnego WP nr 0016/Org. z 11.12.1959 r. jako jeden z pierwszych dywizjonów ogniowych artylerii rakietowej, już dwa lata później dywizjon osiągnął gotowość bojową i brał udział w strzelaniach bojowych na poligonie w ZSRR, początkowo na wyposażeniu dywizjonu znajdowały się zestawy rakietowe S-75 „Dźwina” a od roku 1964 S-75 „Wołchow”. W kolejnych turach wyjazdowych na strzelania dywizjon miał bardzo dobre wyniki, co plasowało go wśród najlepszych dywizjonów w kraju. Rok 2000 był bardzo ważny w historii jednostki, gdyż została ona wyposażona w zmodernizowane w Polsce zestawy rakietowe Newa-SC, jeszcze tego samego roku kadra dywizjonu miała okazję sprawdzić swoje umiejętności na nowym sprzęcie biorąc udział w ćwiczeniach „Karat”, „Murena” i „Szerszeń”, podczas tego ostatniego ćwiczenia 5.drOP uzyskał miano najskuteczniejszego dywizjonu. W roku 2002 jednostka została wyróżniona przez dowódcę Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej honorowym tytułem „Wzorowego pododdziału WLOP”. W roku 2003 kolejne ważne wydarzenie dla jednostki, zdecydowano się na przeniesienie jednostki z miejscowości Słupno do garnizonu Sochaczew, gdzie dywizjon wszedł do zgrupowania trzech dywizjonów w jednym kompleksie, oprócz 5. drOP w Sochaczewie stacjonują również 61. drOP i 63. drOP. W związku ze zmianami w strukturach Sił Powietrznych, decyzją MON nr Z-5/Org./P1 z dnia 28 stycznia 2011 roku oraz wykonawczym rozkazem Dowódcy Sił Powietrznych nr PF-95 z dnia 31 marca 2011 roku zadecydowano o rozformowaniu jednostki w terminie do dnia 31 grudnia 2011 roku. Jej siły i środki posłuzyły za formowanie nowego dywizjonu rakietowego OP.
 
TRADYCJE, PATRON i ŚWIĘTA
 
5. Dywizjon Rakietowy OP obchodzi święto w dniu 23 lutego – ustanowione decyzją nr 626/MON z 28 grudnia 2007.
 
 
Wersja oznaki rozpoznawczej 5. drOP
 
STRUKTURA
 
 - dowództwo i sztab
 
POCZET DOWÓDCÓW
 
 - mjr Jerzy Gaudasiński (1960 – 1968)
 - ppłk Jan Jakoniuk (1969 – 1975)
 - ppłk Zygmunt Grzonkowski (1975 – 1982)
 - mjr Marian Szelast (1982 – 1986)
 - mjr Wiesław Dejer (1986)
 - mjr Zygmunt Lis (1986 – 1989)
 - ppłk Jan Wolski (1989)
 - ppłk Zenon Kobus (1989 – 1996)
 - mjr Tadeusz Kozoń (1996 – 1998)
 - ppłk Kazimierz Walkowiak (1998 – 2000)
 - kpt. Andrzej Dąbrowski (2000 – 2002)
 - mjr Andrzej Polański (2002 – 2004)
 - ppłk Jacek Bednarek (2004 – 31.XII.2005)
 - ppłk Sławomir Rodak (1.I.2006 – 31.XII.2011)
 
PODPORZĄDKOWANIE
3. Warszawska Brygada Rakietowa Obrony Powietrznej (? - 31.XII.2011)
 
 
© Copyright by www.jednostki-wojskowe.pl  Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie w całości oraz w części bez zgody autora zabronione. Wszystkie teksty, artykuły, fotografie, oraz pozostałe materiały zamieszczone na stronie www.jednostki-wojskowe.pl objęte są prawami autorskimi.

 

Polecamy

Please publish modules in offcanvas position.