Uncategorised

13 eskadra lotnictwa transportowego

13. Krakowska Eskadra Lotnictwa Transportowego im. ppłk pil. Stanisława Jakuba Skarżyńskiego – JW 1177 (2001 - 2010)
 
 
 
RYS HISTORYCZNY
 
                13. Eskadra Lotnictwa Transportowego (eltr) istniała od 1 stycznia 2001 roku na lotnisku Kraków-Balice, powstała na bazie rozformowanego 13. Pułku Lotnictwa Transportowego, który istniał od roku 1963. Eskadra dziedziczy także tradycje 13. Samodzielnego Pułku Lotnictwa Transportowego z czasów II Wojny Światowej (1944-45) na podstawie decyzji nr 140/MON z 3 czerwca 2002. Bezpośredni poprzednik eskadry czyli 13. Pułk Lotnictwa Transportowego był wyposażony na przestrzeni lat w samoloty Ił-14 „Crate”, Li-2, An-2 „Colt”, od roku 1972 otrzymano także samoloty An-26 „Curl” oraz An-12 „Cub”. Do zadań pułku należało głównie zabezpieczanie szkolenia desantowego 6. PDP, zadania fotogrametryczne, loty dyspozycyjne i transportowe na korzyść wszystkich rodzajów wojsk. W latach 1993-94 do pułku włączono śmigłowce Mi-2, które wykonywały zadania głównie dla Krakowskiego Okręgu Wojskowego. W listopadzie 1994 pułk otrzymał samoloty An-28 „Cash”. Śmigłowce zostały przekazane do 3. eltrł z dniem 1 lipca 2007 mimo że nadal stacjonowały na lotnisku Balice. W styczniu 2009 roku swój ostatni lot wykonał samolot An-26 przypieczętowując los tych maszyn i kończąc ich eksploatację w Siłach Powietrznych. An-26 o nr taktycznym 1403 został na terenie 8. Bazy Lotniczej jako pomnik, a inne egzemplarze tego samolotu rozdysponowane do różnych celów, np. jeden z An-26 stał się miejscem dla ćwiczeń strażaków na ich poligonie w Częstochowie, zaś inny przekazano Straży Granicznej do celów szkolenia psów w Lubaniu. W związku z reorganizacją struktur Sił Powietrznych w roku 2010 postanowiono rozformować 13. eltr w terminie do dnia 30 czerwca 2010, na jej bazie sformowane zostały eskadry lotnicze które zostały włączone w skład również nowo sformowanej 8. Bazy Lotnictwa Transportowego.
 
Do zadań eskadry należało:
 - zabezpieczenie przemieszczania w rejonie działań Sił Operacji Specjalnych oraz grup poszukiwawczo-ratowniczych;
 - realizacja zadań desantowych i transportowych na korzyść Wojsk Lądowych;
 - przewóz wojsk, sprzętu bojowego, środków materiałowych i innych ładunków w ramach zabezpieczenia szkolenia i działań Sił Powietrznych i innych rodzajów wojsk;
 -prowadzenie codziennego szkolenia personelu latającego i technicznego oraz pozostałych specjalistów;
 
TRADYCJE, PATRON i ŚWIĘTA
 
Decyzją nr 140/MON z 3 czerwca 2002 roku 13.eltr dziedziczy i kultywuje tradycje następujących jednostek historycznych:
 
 - Pierwsza Eskadrylia Bojowa (1918)
 - 5. Eskadra Krakowska (1918-1921)
 - 10. Eskadra Wywiadowcza (1921)
 - 2. Pułk Lotniczy (1921-1939)
 - 308. Dywizjon „Krakowski” (1940-1946)
 - 13. Samodzielny Pułk Lotnictwa Transportowego (1944-1945)
 - 55. Pułk Lotnictwa Transportowego (1963-1967)
 - 13. Pułk Lotnictwa Transportowego (1967-2000)
 
Również decyzją nr 140/MON z 3 czerwca 2002 roku ustanowiono patrona eskadry oraz dzień święta jednostki obchodzony w dniu 3 października.
Nazwa wyróżniająca „Krakowska” została zatwierdzona decyzją nr 83/MON z 31 marca 2004 roku.
 
 
Oznaka rozpoznawcza 13. eltr
 
STRUKTURA
 
Podstawowymi samolotami eskadry były samoloty transportowe CASA C-295M o nr taktycznych 011, 012, 013, 014, 015, 016,017,018,020 samolot o nr 019 został utracony w wyniku katastrofy lotniczej 23 stycznia 2008.
 
Eskadra posiadała również:
 
samoloty PZL M-28 PT o nr taktycznych 0213, 0214, 0215, 0216, 0217
samoloty PZL M-28 B o nr taktycznych 0209, 0212
samoloty An-2 o nr taktycznych 0852, 7447
 
 
CASA C-295M (fot. Pan Tomasz Chrul)
 
POCZET DOWÓDCÓW
 
 - płk dypl. pil. Sławomir Żakowski ( 2001 - X.2005 )
 - ppłk dypl. pil. Leszek Leśniak ( X.2005 – V.2008 )
 - ppłk dypl. pil. Dariusz Janiszek ( V.2008 – 30.VI.2010 )
 
PODPORZĄDKOWANIE
3. Korpus Obrony Powietrznej ( 1.I.2001 – 17.V.2007 ) , decyzja MON nr Z-67/Org./P-1 z 22.IX.2006
3. Brygada Lotnictwa Transportowego ( 17.V.2007 – 31.XII.2008 ), decyzja MON nr PF-51/Org. z 18.VIII.2008
3. Skrzydło Lotnictwa Transportowego ( 1.I.2009 – 30.VI.2010 )
 

© Copyright by www.jednostki-wojskowe.pl   Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie w całości oraz w części bez zgody autora zabronione. Wszystkie teksty, artykuły, fotografie, oraz pozostałe materiały zamieszczone na stronie www.jednostki-wojskowe.pl objęte są prawami autorskimi.

 

 

Akademia Marynarki Wojennej

Oficerska Szkoła Marynarki Wojennej – JW 3941 (1946 – 1955)
Wyższa Szkoła Marynarki Wojennej (1955 - 1956)
Wyższa Szkoła Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte (1956 - 1987)
Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte (1987 – obecnie)
 
 
RYS HISTORYCZNY
 
Tradycje uczelnia wywodzi z Oficerskiej Szkoły Marynarki utworzonej w Toruniu w roku 1922. W roku 1928 nazwę uczelni zmieniono na Szkołę Podchorążych Marynarki Wojennej. W czasie wojny uczelnia była zmuszona do reaktywowania się na emigracji w porcie Devonport w Wielkiej Brytanii. Po zakończeniu II WŚ, rozkazem Naczelnego Dowódcy Wojska Polskiego nr 012/Org.  z dnia 18 stycznia 1946 r. postanowiono o sformowaniu w terminie do 20 lutego 1946 r. w Gdyni-Oksywie Oficerskiej Szkoły Marynarki Wojennej, szkołę sformowano według etatu nr 20/43 o stanie osobowym 89 wojskowych i 34 kontraktowych. Jeszcze tego samego roku, rozkazem Naczelnego Dowódcy Wojska Polskiego nr 053/Org. z dnia 30 marca 1946 r. z dniem 30 kwietnia 1946 r. szkole nadano numer jednostki wojskowej nr 3941.
Do pierwszego przeformowania doszło na podstawie rozkazu Ministra Obrony Narodowej nr 0155/Org. z dnia 28 maja 1947 r. w terminie do dnia 15 lipca 1947 r. szkoła przeformowała się na etat nr 20/82 o stanie osobowym 97 wojskowych i 52 kontraktowych. W związku z dynamicznym rozwojem Marynarki Wojennej, rok później rozkazem Ministra Obrony Narodowej nr 0105/Org. z dnia 31 maja 1948 r. znacznie wzmocniono kadrowo szkołę, przeformowując ją w terminie do dnia 1 września 1948 r. na etat nr 20/113 o stanie osobowym 180 wojskowych i 67 kontraktowych.
Rozkazem Ministra Obrony Narodowej nr 0209/Org. z dnia 21 września 1949 r. Oficerską Szkołę Marynarki Wojennej podporządkowano bezpośrednio pod dowódcę Marynarki Wojennej.
W 1950 roku na wskutek zmiany w przepisach dotyczących numerów jednostek wojskowych, zarządzeniem Szefa Sztabu Generalnego nr 092/Org. z dnia 11 maja 1950 r. z dniem 15 czerwca 1950 roku wycofano z użycia numer jednostki wojskowej 3941 przydzielony dla szkoły.
Kolejnego zwiększenia etatu szkoły dokonano rozkazem Ministra Obrony Narodowej nr 0120/Org. z dnia 4 listopada 1950 r., w terminie do dnia 1 grudnia 1950 r. szkołę przeformowano na etat nr 20/198 o stanie osobowym 253 wojskowych i 101 kontraktowych.
W 1952 roku szkołę przeformowano na podstawie rozkazu Ministra Obrony Narodowej nr 055/Org. z dnia 14 lipca 1952 r., w terminie do dnia 1 września 1952 r. przeszła ona na etat nr 20/268 o stanie osobowym 279 wojskowych i 113 kontraktowych.
Ważnym rokiem dla szkoły był 1955, rozkazem Ministra Obrony Narodowej nr 027/Org. z dnia 29 czerwca 1955 r. w terminie do dnia 1 października 1955 r. szkoła została przeformowana na etat nr 20/346 o stanie osobowym 288 wojskowych i 173 kontraktowych z jednoczesną zmianą nazwy szkoły na Wyższa Szkoła Marynarki Wojennej.
Rok później rozkazem Ministra Obrony Narodowej nr 023/Org. z dnia 4 września 1956 r. w terminie do dnia 1 października 1956 r. szkołę przeformowano na etat nr 20/396 o stanie osobowym 273 wojskowych i 167 kontraktowych. Uczelnia 7 października 1956 r. otrzymała imię Bohaterów Westerplatte.
Ponieważ dynamika rozwoju marynarki wojennej nieco osłabła, w 1957 r. na mocy rozkazu Ministra Obrony Narodowej nr 046/Org. z dnia 15 czerwca 1957 r. w terminie do dnia 1 sierpnia 1957 r. szkołę przeformowano na etat 20/433 o stanie osobowym 218 wojskowych i 92 kontraktowych. Stan taki utrzymał się przez kolejne 3 lata, dopiero zarządzeniem Szefa Sztabu Generalnego nr 052/Org. z dnia 1 lipca 1960 r. w terminie do dnia 30 listopada 1960 r. szkołę przeformowano na etat nr 20/492 o stanie osobowym 226 wojskowych i 103 pracowników cywilnych.
Z dniem 1 stycznia 1969 roku nastąpiła wymiana numerów etatów w związku z wprowadzeniem systemu „ILOCZYN-M”, przez co etat szkoły nr 20/492 został przenumerowany na nr 74/003.
Do znacznego wzmocnienia etatowego doszło w związku z zarządzeniem Szefa Sztabu Generalnego nr 022/Org. z dnia 5 kwietnia 1972 r. w terminie do dnia 1 lipca 1972 r. szkołę przeformowano na etat nr 74/050 o stanie osobowym 333 wojskowych i 91 pracowników cywilnych.
W 65. rocznicę utworzenia OSMW, 1 października 1987 r., WSMW przemianowano na Akademię Marynarki Wojennej (AMW).
Obecnie studenci wojskowi kształcą się na pięciu kierunkach: nawigacji, mechanice i budowie maszyn, mechatronice, informatyce oraz systemach informacyjnych w bezpieczeństwie. Studenci cywilni mają z kolei do wyboru trzynaście kierunków: nawigację, informatykę, mechanikę i budowę maszyn, automatykę i robotykę, mechatronikę, bezpieczeństwo narodowe, bezpieczeństwo wewnętrzne, bezpieczeństwo morskie państwa, systemy informacyjne w bezpieczeństwie, technologie kosmiczne i satelitarne, stosunki międzynarodowe, wojsko w systemie służb publicznych oraz pedagogikę. 
Ponadto oferta dydaktyczna uczelni obejmuje kilkadziesiąt studiów podyplomowych (z reguły dwusemestralnych), w których tematyce i organizacji w pełni uwzględniono aktualne zapotrzebowanie oraz warunki rynkowe.
 
TRADYCJE, PATRON i ŚWIĘTA
 
 
 
STRUKTURA
 
 - Pion Rektora
 - Pion Ogólny
 - Pion Kształcenia
 - Pion Naukowy
 - Pion Administracyjny
 - Wydział Ochrony Informacji Niejawnych
 - Wydział Dowodzenia i Operacji Morskich
 - Wydział Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego
 - Wydział Mechaniczno-Elektryczny
 - Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych
 
POCZET DOWÓDCÓW
 
 - kmdr Stanisław Mieszkowski (1.XII.1946 – 5.III.1947)
 - kmdr por. Adam Rychel (6.III.1948 – 4.VI.1948)
 - kmdr Robert Satanowski (4.VI.1948 – 7.X.1949)
 - kmdr Wiktor Rukiewicz (7.X.1949 – 5.XI.1951)
 - kmdr Mikołaj Rożkow (24.XII.1951 – 13.VI.1954)
 - kmdr Stanisław Leszczyński (13.IX.1954 – 18.X.1958)
 - kmdr Kazimierz Podrucki (29.I.1959 – 21.I.1966)
 - kontradm. Gereon Grzenia-Romanowski (21.I.1966 – 20.II.1969)
 - kontradm. Hieronim Henryk Pietraszkiewicz (14.III.1969 – 19.XI.1969)
 - kmdr Edward Łączny (20.XI.1969 – 27.II.1971)
 - kontradm. Witold Gliński (27.II.1971 – 18.X.1983)
 - kmdr Jerzy Apanowicz (2.III.1984 – 10.XI.1988)
 - kontradm. Kazimierz Bossy (10.XI.1988 – 13.III.1993)
 - kontradm. Henryk Matuszczyk (13.III.1993 – 3.X.1994)
 - kontradm. Antoni Franciszek Komorowski (3.X.1994 – 18.XI.2003)
 - kontradm. Zygmunt Kitowski (18.XI.2003 – 26.IV.2007)
 - kontradm. Czesław Dyrcz (26.IV.2007 – 22.I.2015)
 - kontradm. prof. dr hab. Tomasz Szubrycht (23.I.2015 – obecnie)
 
PODPORZĄDKOWANIE
Dowództwo Marynarki Wojennej (21.IX.1949 - ?)
Minister Obrony Narodowej (15.VII.2011 – obecnie)
 
© Copyright by www.jednostki-wojskowe.pl  Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie w całości oraz w części bez zgody autora zabronione. Wszystkie teksty, artykuły, fotografie, oraz pozostałe materiały zamieszczone na stronie www.jednostki-wojskowe.pl objęte są prawami autorskimi.
 

2 batalion dowodzenia

2.Batalion Dowodzenia Okręgu Wojskowego (1994 - 2012)
 
 
RYS HISTORYCZNY
 
                    2.Batalion Dowodzenia Okręgu Wojskowego był jednostką powstałą w roku 1994, jednak tradycje historyczne batalion wyniósł z jednostek powstałych o wiele wcześniej. Jednostką od której zaczynają się tradycje batalionu jest powstały w 1944 roku 2.Samodzielny Batalion Samochodowy, batalion ten zasłużył się biorąc udział w walkach o Kołobrzeg, za co został odznaczony orderem Virtuti Militari klasy V. Po zakończeniu działań wojennych batalion rozwiązano w październiku 1945 roku. Większość sprzętu i żołnierzy batalionu została skierowana do Oławy gdzie sformowano samodzielną kompanię samochodową Dowództwa Śląskiego Okręgu Wojskowego. Jednak stan taki nie trwał długo, naczelny Dowódca Wojska Polskiego wydał rozkaz by na bazie samodzielnych kompanii samochodowych sformować bataliony samochodowe i tak powstał 4.Samodzielny Batalion Samochodowy z miejscem stacjonowania w Oławie, pod koniec roku 1946 został jednak przeniesiony do Wrocławia. W roku 1947 kolejna reorganizacja Wojska Polskiego i z dniem 31 kwietnia 1947 powstaje 4.okręgowa kompania samochodowa na bazie 4.Samodzielnego Batalionu Samochodowego. Do zadań kompanii należy zabezpieczania potrzeb transportowych Dowództwa IV Okręgu Wojskowego. 4.okręgowa kompania samochodowa istniała do roku 1950, kiedy to na jej bazie sformowano 26.Batalion Samochodowy Okręgu Wojskowego, w 1956 batalion został przeniesiony do koszar w których stacjonował 2.bdow OW.
 
Bezpośredni poprzednik 2.bdow OW powstał na bazie 26.Batalionu Samochodowego OW i został sformowany w roku 1968, był to 6.Pułk zabezpieczenia, który został rozformowany w 1994 roku.
 
Odznaka pamiątkowa 6 Pułku Zabezpieczenia (1968-1994)
 
Do zadań 2.Batalionu Sowodzenia OW należało zabezpieczenie sprawnego funkcjonowania Dowództwa Śląskiego Okręgu Wojskowego, był oddziałem gospodarczym który zabezpieczał 44 jednostki i instytucje w garnizonie Wrocław. Jednostka była wyposażona między innymi w samochody ciężarowe Star 266, Star 660, Star 200, Star 244, samochody terenowe Mercedes i Tarpan Honker, posiadała także samochody dostawcze Lublin, Fiat oraz samochody osobowe. W związku z rozformowaniem Śląskiego Okręgu Wojskowego z dniem 31 grudnia 2011 roku batalion został przeniesiony do struktur Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Kolejnym etapem zmian w jednostce było przekazanie batalionu ze struktur IWspSZ do Dowództwa Garnizonu Warszawa w połowie roku 2012. Następnie zaplanowano włączenie  batalionu do 10.Pułku Dowodzenia we Wrocławiu do końca 2012 roku, w związku z tym z dniem 31 grudnia 2012 2.bdow OW rozformowano, a jego stan osobowy, sprzęt wykorzystano na sformowanie nowego batalionu w strukturze 10.pdow
 
TRADYCJE, PATRON i ŚWIĘTA
 
Decyzją nr 34/MON z 20 marca 1996 batalion dziedziczy i kultywuje tradycje następujących jednostek:
 
 - 2 samodzielny batalion samochodowy (1944-1945)
 - samodzielna kompania samochodowa Dowództwa Okręgu Wojskowego (1945-1946)
 - 4 samodzielny batalion samochodowy (1946-1947)
 - 4 okręgowa kompania samochodowa (1947-1950)
 - 26 batalion samochodowy Okręgu Wojskowego (1950-1968)
 - 6 Pułk Zabezpieczenia (1968-1994)
 
Decyzją nr 34/MON z 20 marca 1996 ustalono również dzień święta batalionu na 21 czerwca.
 
 
Oznaka rozpoznawcza na mundur
 
Proporczyk na beret
 
STRUKTURA
 
 - dowództwo i sztab 2.bdow OW
 - kompania logistyczna
 - kompania zabezpieczenia
 - kompania radiowa
 - kompania radioliniowa
 
POCZET DOWÓDCÓW
 
 - ppłk dypl. Józef Adamski ( 1994 – XII.1995 )
 - ppłk mgr inż. Jerzy Kubrak ( XII.1995 – VI.2003 )
 - ppłk mgr inż. Andrzej Bzymek ( VI.2003 – VI.2007 )
 - ppłk mgr inż. Ireneusz Piórkowski ( VI.2007 – 31.III.2008 )
 - p.o. mjr Dariusz Zaremba ( 31.III.2008 – 2.VI.2008 )
 - ppłk Tomasz Majcherek ( 2.VI.2008 – 31.XII.2012 )
 
PODPORZĄDKOWANIE
Śląski Okręg Wojskowy (1994 - 31.XII.2011)
Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych (1.I.2012 - 21.VI.2012)
Dowództwo Garnizonu Warszawa (22.VI.2012 - 31.XII.2012)
 
 © Copyright by www.jednostki-wojskowe.pl  Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie w całości oraz w części bez zgody autora zabronione. Wszystkie teksty, artykuły, fotografie, oraz pozostałe materiały zamieszczone na stronie www.jednostki-wojskowe.pl objęte są prawami autorskimi.

2 Brygada Radiotechniczna

2. Brygada Radiotechniczna - JW 5501 (1974 - 2008)
 
 
RYS HISTORYCZNY
 
Historia 2. Brygady Radiotechnicznej sięga roku 1974, kiedy to sformowano ją na bazie likwidowanych 12. i 13. Pułków Radiotechnicznych z Gdyni i Choszczna. Podstawą sformowania brygady był rozkaz dowódcy WOPK nr 0160/Org. z 9 sierpnia 1974. Do zadań brygady należało zabezpieczenie radiolokacyjne szkolenia jednostek lotnictwa oraz dyżury w systemie obrony powietrznej kraju. Dowództwo brygady od samego początku zostało ulokowane w Bydgoszczy. Przez okres 15 lat w skład brygady wchodziło pięć batalionów radiotechnicznych i jedna kompania radiotechniczna:
 
                - 21. batalion radiotechniczny – Władysławowo
                - 22. batalion radiotechniczny – Chojnice
                - 23. batalion radiotechniczny – Słupsk
                - 27. batalion radiotechniczny – Witkowo Pyrzyckie
                - 28. batalion radiotechniczny – Gryfice
                - 11. kompania radiotechniczna – Chruściel
 
Na pierwszego dowódcę brygady wyznaczono doświadczonego byłego dowódcę 13. Pułku Radiotechnicznego Pana płk inż. Ryszarda Sajdaka. Początkowo brygada była wyposażona głównie w sprzęt pochodzenia ZSRR między innymi odległościomierze P-12, P-14, P-35, P-40, wysokościomierze PRW-9 i PRW-11 oraz polskiej produkcji odległościomierz Jawor-M i wysokościomierz Bogota.
Z biegiem czasu wprowadzano nowe urządzenia również produkcji polskiej, odległościomierze RO-52, RO-51, wysokościomierz RW-31, PRW-13, PRW-16. W latach 1974-1984 pododdziały brygady brały udział w wielu ćwiczeniach krajowych jak i poza granicami kraju. W 1978 w 23. i 28. brt wprowadzono stacje radiolokacyjne typu K-66. W drugiej połowie lat 80-tych nastąpił etap unowocześniania sprzętu radiolokacyjnego, w jednostkach brygady pojawił się sprzęt RO-51ML „Justyna ML”, RT-17 „Daniela”, RW-31 „Bożena”, Skrl Avia, P-18 „Laura”, PRW-17 „Magdalena”, wdrożono także zautomatyzowane systemy dowodzenia „Cyber” oraz „Dunajec”. Rok 1988 to czas gdy do pododdziałów brygady wszedł sprzęt 3 generacji dzięki któremu można było określać wysokość, odległość i azymut celu powietrznego, zestawy które weszły na wyposażenie to NUR-31 i NUR-41. W tym czasie także rozpoczęto wycofywanie starego sprzętu produkcji radzieckiej. Na początku lat 90-tych do składu brygady dołączyły batalion z rozformowanych Wojsk Lotniczych były to 19. batalion radiotechniczny z Goleniowa, 25. batalion radiotechniczny z Debrzna i 26. batalion radiotechniczny z Malborka. W 1993 brygada otrzymała trój współrzędną stację radiolokacyjną polskiej produkcji NUR-11, trafiła ona do 12. kompanii radiotechnicznej w Gdyni-Babich Dołach. W 1995 w wyniku reorganizacji rozformowano bataliony numer 19., 25. i 26. czyli te przejęte na początku lat 90-tych, a w skład brygady weszły batalion z rozformowanej 1. Brygady Radiotechnicznej z Warszawy, nowymi batalionami które weszły do składu 2. BRt były 4. batalion radiotechniczny z Warszawy, 8. batalion radiotechniczny z Lipowca, nowymi batalionami z Wojsk OPL WL które weszły do 2. BRt były także 10. batalion radiotechniczny z Choszczna i 34. batalion radiotechniczny z Modlina, później przeniesiony do Chojnic. Równocześnie w tym czasie na wyposażenie brygady wszedł pierwszy polski radar NUR-12. Rok 1998 to włączenie wydzielonych posterunków radiotechnicznych brygady do NATO-wskiego systemu ASOC, oraz wdrożono w siłach powietrznych system identyfikacji statków powietrznych IFF. Pod koniec istnienia brygada korzystała z polskich radarów oraz systemu obróbki i dystrybucji danych „Dunaj”. Brygada przesyła dane poprzez sieci światłowodowe do Centrum Operacji Powietrznych SP (COP) poprzez Ośrodki Dowodzenia i Naprowadzania (ODN), 21. ODN z Warszawy i 22. ODN z Bydgoszczy.
 
TRADYCJE
 
Odznaka pamiątkowa brygady została zatwierdzona decyzją nr 183/MON z 2 lipca 2003 roku, a święto brygady przypada na dzień 18 marca.
STRUKTURA
 
 
Wysokościomierz PRW-11 (fot. ze strony www.altwarp.de)
 
 
Włoski radar RAT-31DL (fot. ze strony www.armedforces-int.com)
 
Pod koniec istnienia brygady powstawała sieć posterunków wczesnego ostrzegania „Backbone”, wyposażonych w radary wczesnego ostrzegania o dużym zasięgu, trzy z nich zostały wyposażone w zmodernizowane radary NUR-12M, trzy kolejne posterunki zostały wyposażone we włoskie radary RAT-31DL. Dodatkowo zostały jeszcze uruchomione dwa posterunki Chruściel i Suwałki.
 
Z początkiem roku 2008 , 1 stycznia został rozformowany 23. batalion radiotechniczny ze Słupska, a z połową roku z podporządkowania brygady wyszły pozostałe bataliony i podległe im kompanie, wszystkie te jednostki przekazano do 3. Brygady Radiotechnicznej. W wyniku restrukturyzacji Wojsk Radiotechnicznych 2. BRt została rozformowania do końca czerwca roku 2008.
 
POCZET DOWÓDCÓW
 
 - płk inż. Ryszard Sajdak (1974-1984)
 - płk dypl. Bogdan Sędziak (1984-1986)
 - płk dypl. Józef Banaś (1986-1988)
 - płk dypl. Wojciech Krupiński (1988-1997)
 - płk mgr inż. Roman Trzeciak (1997-1998)
 - płk mgr inż. Józef Huruk (1998-1999)
 - płk dypl. inż. Jerzy Pawelec (1999-2005)
 - płk dypl. mgr inż. Michał Sikora (2005-8.V.2008)
 - płk dypl. Wojciech Lewicki ( 8.V.2008-31.VI.2008 )
 

© Copyright by www.jednostki-wojskowe.pl   Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie w całości oraz w części bez zgody autora zabronione. Wszystkie teksty, artykuły, fotografie, oraz pozostałe materiały zamieszczone na stronie www.jednostki-wojskowe.pl objęte są prawami autorskimi.

1 eskadra lotnictwa taktycznego

1. Eskadra Lotnictwa Taktycznego „Warszawa” im. gen. bryg. pil. Stefana Pawlikowskiego – JW 1138 (2001 - 2010)
 
 
 
RYS HISTORYCZNY
 
                    1. eskadra lotnictwa taktycznego istnieje od 1 stycznia 2001 roku, została ona sformowana na bazie rozformowanego 1. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego „Warszawa”, po którym przejęła sztandar, nazwę wyróżniającą, odznakę pamiątkową i oznakę rozpoznawczą, wszystko to na skutek decyzji Ministra Obrony Narodowej nr 122 z dnia 8 maja 2002 roku. Eskadra kultywowała także tradycje przejęte po 1. PLM. Święto eskadry ustalono decyzją nr 33/MON z 14 lutego 2003 na dzień 19 maja, dla upamiętnienia daty sformowania 1. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego „Warszawa. Eskadra wchodziła w skład 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego od roku 2009, była jedną z dwóch eskadr wyposażonych w samoloty MiG-29 „Fulcrum”. W przeciągu ostatnich lat eskadra aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach krajowych jak i międzynarodowych, można wymienić takie ćwiczenia jak „ZLOT 2007”, „NEWFIP 07”, „Lone Eider 2006”, „Bryza 06”, „ZLOT 2006”, cykliczne ćwiczenia „Fruit Fly”. Za szczególne osiągnięcia w wykonywaniu zadań służbowych w 2005 roku eskadra otrzymała „Znak Honorowy Sił Zbrojnych RP”. Samoloty i żołnierze eskadry uczestniczyli także w misji Air Policing PKW Orlik-1 stacjonując na Litwie w roku 2006. W roku 2010 eskadra została wytypowana do wykonywania zadań w kolejnej misji Air Policing tym razem PKW Orlik-3, rok 2010 to również koniec istnienia 1. elt jako samodzielnej eskadry, w związku z konsolidacją i reorganizacją struktur Sił Powietrznych 1. elt została rozformowana 30 czerwca 2010, a jej siły zostały włączone w skład nowo sformowanej 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego jako podporządkowana jej eskadra lotnicza. Eskadra bazowała na lotnisku pod Mińskiem Mazowieckim.
 
TRADYCJE, PATRON i ŚWIĘTA
 
Decyzją nr 122/MON z 8 maja 2002 eskadra dziedziczy tradycje następujących jednostek:
 
- 7. eskadra Myśliwska „Kościuszkowska” (1918-1921)
- 19. eskadra Myśliwska (1919-1921)
- 111. eskadra Myśliwska im. Tadeusza Kościuszki 1 Pułku Lotniczego (1921-1939)
- 113. eskadra Myśliwska 1 Pułku Lotniczego (1933-1939)
- 145. dywizjon Myśliwski Warszawski (1940)
- 303. dywizjon Myśliwski Warszawski im. Tadeusza Kościuszki (1940-1947)
- 316. dywizjon Myśliwski Warszawski (1941-1947)
- 1. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego (1943-2000)
 
Tą samą decyzją ustalono odznakę pamiątkową, oznakę rozpoznawczą eskadry.
Święto eskadry obchodzone jest 19 maja, ustalono to decyzją nr 33/MON z 14 lutego 2003.
 
   
Oznaki rozpoznawcze 1. elt (wersja z godłem oraz wersja nawiązująca do tradycji 303. dywizjonu)
 
 
Oznaka rozpoznawcza używana podczas PKW Orlik-1 w 2006 roku
 
STRUKTURA
 
 
MiG-29 podczas pełnienia misji Air Policing na Litwie w roku 2006 (fot. ze strony www.1elt.pl )
 
POCZET DOWÓDCÓW
 
- ppłk dypl. pil. inż. Krzysztof Rosa ( 1.I.2000 – 12.II.2003 )
- ppłk dypl. pil. inż. Stefan Rutkowski ( 12.II.2003 – 22.XII.2005 )
- ppłk dypl. pil. mgr inż. Robert Cierniak ( 22.XII.2005 – X.2007 )
- ppłk dypl. pil. Robert Kozak ( X.2007 – 30.VI.2010 )
 
PODPORZĄDKOWANIE
1. Brygada Lotnictwa Taktycznego ( - 31.XII.2008)
1. Skrzydło Lotnictwa Taktycznego (1.I.2009 – 30.VI.2010)
 

© Copyright by www.jednostki-wojskowe.pl   Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie w całości oraz w części bez zgody autora zabronione. Wszystkie teksty, artykuły, fotografie, oraz pozostałe materiały zamieszczone na stronie www.jednostki-wojskowe.pl objęte są prawami autorskimi.

22.Polowa Techniczna Baza Przeciwlotnicza

22.Polowa Techniczna Baza Remontowa /Przeciwlotnicza/
22.Polowa Techniczna Baza Przeciwlotnicza - JW 1680 (1975 - 2011)
 
 
 
RYS HISTORYCZNY
 
                    22.Polowa Techniczna Baza Przeciwlotnicza była mobilnym logistycznym oddziałem rakietowo-technicznym, którego zadaniem było zaopatrywanie związków taktycznych i oddziałów przeciwlotniczych w rakiety przeciwlotnicze ziemia-powietrze średniego, małego i bliskiego zasięgu oraz ich obsługa techniczna, przechowywanie. 22.PTBPlot powstała z dniem 8 maja 1975 roku zarządzeniem Szefa Sztabu Generalnego WP Nr 073/Org. z dnia 16 sierpnia 1974 roku początkowo jako Grupa Organizacyjna Przeciwlotniczej Technicznej Bazy Remontowej według etatu Nr 61/039 o stanie osobowym 5 żołnierzy i 1 pracownik cywilny. Grupę tę niedługo potem przeformowano już na etat bazy nr 61/040. Baza została podporządkowana Dowódcy Śląskiego Okręgu Wojskowego. Trzeba pamiętać że początkowo pełna nazwa bazy to było 22.Polowa Techniczna Baza Remontowa /Przeciwlotnicza/. W roku 1984 na podstawie zarządzenia Szefa Sztabu Generalnego WP Nr 029/Org. z dnia 30 maja 1984 roku 22.PTBR przeformowano z etatu Nr 61/040 na nowy etat wojenno-pokojowy Nr 32/043, również w tym zarządzeniu określono nowe zadania bazy na okres "W", po pierwsze bazę wyłączono ze składu jednostek Wojsk Frontu a włączono ją w skład jednostek 2.Armii /ŚOW/, drugą dosyć znaczną zmianą było powierzenie zadania rozwinięcia na czas "W" na bazie zalążków wydzielonych z 22.PTBR nowej jednostki - 23.Polowej Technicznej Bazy Remontowej /Przeciwlotniczej/ według etatu Nr 32/619 na potrzeby 1.Armii /POW/. Zgodnie z zarządzeniem Szefa Sztabu Generalnego WP Nr 0103/Org. z dnia 29 grudnia 1995 roku bazę podporządkowano w 1996 roku pod Dowództwo 3.KOP 22.PTBPlot stacjonowała w Skwierzynie. 30 września 2010 roku na rynku w Skwierzynie wręczono jednostce sztandar, którego rodzicami chrzestnymi zostali pani Zofia Hibner oraz płk rez. Eugeniusz Obrządek. Radość z nowego sztandaru nie była długa, na wskutek decyzji przełożonych postanowiono rozformować 22.PTBPlot w terminie do 31.12.2011 roku, w dniu 18 listopada 2011 odbyło się uroczyste pożegnanie sztandaru jednostki. Na bazie 22.PTBPlot powstał Skład Techniczny Skwierzyna, który podporządkowano komendantowi 4.RBLog.
 
 
 
TRADYCJE, PATRON i ŚWIĘTA
 
DECYZJA Nr 240/MON MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 25 maja 2007 r. w sprawie ustanowienia dorocznego Święta 22 Polowej Technicznej Bazy Przeciwlotniczej w Skwierzynie

Na podstawie § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w związku z § 2 zarządzenia Nr 52/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 listopada 1995 r. w sprawie ustanowienia świąt wojskowych oraz sposobu ich dbchodzenia w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Rozk. MON poz. 197 oraz Dz. Urz. MON z 2005 r. Nr 2, poz. 2) — ustala się, co następuje:

1. 22 Polowa Techniczna Baza Przeciwlotnicza w Skwierzynie obchodzi doroczne Święto w dniu 8 maja.
 
DECYZJA Nr 311/MON MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 6 lipca 2007 r. w sprawie wprowadzenia odznaki pamiątkowej 22 Polowej Technicznej Bazy Przeciwlotniczej w Skwierzynie

Na podstawie § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w związku z § 1 ust. 1 i § 4 ust. 1 zarządzenia Nr 28/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 21 maja 1996 r. w sprawie odznak pamiątkowych i odznak absolwentów oraz oznak dla celów rozpoznawczych w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Rozk. MON poz.178 oraz z 1998 r. poz. 64) — po zasięgnięciu opinii Komisji Historycznej do spraw Symboliki Wojskowej — ustala się, co następuje:

1. Wprowadza się odznakę pamiątkową, zwaną dalej „odznaką” , 22 Polowej Technicznej Bazy Przeciwlotniczej w Skwierzynie.
 
oznaka rozpoznawcza
 
STRUKTURA
 
- dowództwo i sztab 22. PTBPlot
- bateria dowodzenia
- 1. batalion techniczny
 
 
POCZET DOWÓDCÓW
 
- płk mgr inż. Eugeniusz Oprządek (1975 – 1983)
- płk mgr inż. Jan Szkudlarek (1983 – 1989)
- płk mgr inż. Jan Jędruszak (1989 – 1998)
- płk mgr inż. Andrzej Kijak (9.IX.1998 – 2007)
- płk mgr inż. Andrzej Sekular (2007 – 31.XII.2011)
 
PODPORZĄDKOWANIE
Śląski Okręg Wojskowy (1975 – VIII.1996)
3. Korpus Obrony Powietrznej (VIII.1996 – 19.VI.2006)
Dowództwo Sił Powietrznych (19.VI.2006 – VI.2007)
Śląski Okręg Wojskowy (VI.2007 – 31.XII.2011)
 
 
© Copyright by www.jednostki-wojskowe.pl  Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie w całości oraz w części bez zgody autora zabronione. Wszystkie teksty, artykuły, fotografie, oraz pozostałe materiały zamieszczone na stronie www.jednostki-wojskowe.pl objęte są prawami autorskimi.

 

Polecamy

Please publish modules in offcanvas position.