Tym razem nowość Wydawnictwa Okręty Wojenne w formacie A5. Właśnie kończy się druk pierwszej długo oczekiwanej książki z serii dywizjony Polskiej Marynarki Wojennej (na FOW nazwanej niebieską serią). Miała być pod choinkę, a i na dzień dziecka autor też się „nie wyrobił”, za to z korzyścią dla książki.
Książka w miękkiej lakierowanej okładce liczy 292 strony, 6 tabel, 7 schematów, 6 załączników 2 rysunki oraz 127 fotografii czarno-białych, w tym większość publikowana po raz pierwszy.
Został zachowany układ tekstu przyjęty w opracowaniu 14. dywizjonowi Kutrów Trałowych.
Nakład 300 szt.
Cena z podatkiem VAT 49,50 zł.
Koszt przesyłki: list polecony: 5,50 zł
Paczka pocztowa: 10,00 zł
SPIS TREŚCI
Od autora …5
Rozdział I.
12. „Woliński” dywizjon Trałowców historia1964-2011 ... 8
1.1. Wprowadzenie … 9
1.2. Początki organizacji sił trałowych w Świnoujściu …19
1.3. Grupa Trałowców Bazowych w Świnoujściu … 26
1.4. 12. dywizjon Trałowców Bazowych … 29
1.5. 12. dywizjon Trałowców … 93
1.6. 12. „Woliński” dywizjon Trałowców … 103
Rozdział II
Okręty trałowe 12. Dywizjonu …151
2. 1. Trałowce projektu 254 … 151
2. 1.1. Historia powstania projektu … 151
2.1.2. Historia budowy … 153
2.1.3. Budowa w Polsce … 163
2. 2. Trałowce projektu 207 … 175
2.2.1. Historia projektowania okrętów … 175
2.2.2. Budowa okrętu doświadczalnego … 177
2.2.3. Budowa trałowców wariantu P … 177
2.2.4. Zadania okrętu … 178
2.2.5. Opis konstrukcji okrętu … 179
Rozdział III
Kalendarium służby trałowców …193
3. 1. 1. Trałowce projektu 254K … 194
3. 1. 2. Trałowce projektu 254M … 206
3. 1. 3. Trałowce projektu 207P … 237
4. Załączniki.…282
5. Bibliografia … 288
Książkę będzie można kupić 30 czerwca na pokładzie trałowca zacumowanego przy Nabrzeżu Władysława IV w Świnoujściu po jej uroczystym wodowaniu.
Sprzedaż wysyłkową prowadzić będzie firma:
„ER" Przemysław Kliś
ul. Bartla 19a/31
30-389 Kraków
Zamawiać można ją po przez Internet This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.. Wysyłka pocztowa w ciągu 36 godzin w dni robocze (paczka pocztowa) od wpłaty na konto: 69 2130 0004 2001 0305 8765 0001
Również na tą stronę można kierować wszelkie zapytania i uwagi do autora książki.
Dowódca 49.Bazy Lotniczej, płk dypl.pil. Piotr Saniuk ma zaszczyt na uroczystość pierwszego święta nowej formacji wojskowej, która od 01.01.2012 roku funkcjonuje na pruszczańskim lotnisku.
15 czerwca 2012 roku o godz. 15.00 w niecodziennej scenerii rozpocznie się uroczysta zbiórka 49.Bazy Lotniczej, która wchodzi w skład I Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych.
Dzięki uprzejmości Urzędu Miasta miejscem ceremonii stanie się Międzynarodowy Bałtycki Park Kulturowy Faktoria w Pruszczu Gdańskim.
Impreza ma charakter otwarty. Dla przybyłych gości zostaną przygotowane różne atrakcje m.in.: wojskowa grochówka ,czy pokaz sprzętu, jakim dysponują Wojska Lądowe, pokaz sprzętu lotniczego Aeroklubu Gdańskiego, pokazy sokolnika, pokaz umiejętności starażaków. O oprawę muzyczną w trakcie ceremonii zadba Orkiestra Morskiego Oddziału Straży Granicznej.
O godz. 17.00 odbędzie się koncert Bernarda Dornowskiego.
Serdecznie zapraszamy!
Udział ORLIKA w BRTE XII
Samoloty MiG-29 z Polskiego Kontyngentu Wojskowego ORLIK 4 w dniach 29-30 maja br. uczestniczyły w ćwiczeniu NATO pk. Baltic Region Training Event (BRTE) XII, które zostało przeprowadzone na terytorium Państw Bałtyckich.
ĆwiczenieBaltic Region Training Event (BRTE) XII zostało zorganizowane przez Sojusznicze Połączone Dowództwo Powietrzne w Ramstein.
Głównym założeniem szkoleniowym tegorocznego BRTE XII, było ćwiczenie praktyczne załóg lotniczych we współdziałaniu z wysuniętymi nawigatorami naprowadzania (FAC) oraz trenowanie przechwyceń w ramach misji Air Policing. Główne elementy ćwiczenia BRTE XII zostały przeprowadzone nad akwenem Morza Bałtyckiego oraz łotewskim poligonem „Adazi”, który znajduje się około 15 kilometrów na wschód od Rygi.
W ćwiczeniu BRTE XII udział wzięły m.in. dwa polskie Migi-29 z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku, które aktualnie strzegą przestrzeni powietrznej Państw Bałtyckich podczas misji Baltic Air Policing, dwa amerykańskie A-10 oraz latająca cysterna KC-135 z Bazy Lotniczej w Ramstein, dwa francuskie Mirage 2000D, estoński odrzutowiec L-39 z bazy lotniczej w Ämari oraz poszukiwawczo-ratowniczy śmigłowiec Mi-17 wydzielony z Łotewskich Sił Powietrznych.
W pierwszym dniu ćwiczenia zadaniem polskich samolotów MiG-29 było przechwycenie w łotewskiej przestrzeni powietrznej dwóch francuskich Mirage 2000D, a następnie zgłoszenie symulowanej awarii instalacji hydraulicznej.
W związku z symulowaną awarią instalacji hydraulicznej, pilot MiG-29 poprosił o zgodę na wykonanie podejścia do lądowania na najbliższym lotnisku w Rydze.
W drugim dniu ćwiczenia, głównym zadaniem załóg polskich Migów było przechwycenie naruszyciela przestrzeni powietrznej Państw Bałtyckich w rolę którego wcieliły się dwa amerykańskie A-10 „zabójcy czołgów”. W trakcie lotu w rejon ćwiczenia amerykańskie A-10 oraz KC-135 ćwiczyły tankowanie w powietrzu.
W tym samych czasie na poligonie w Adazi wysunięci nawigatorzy naprowadzania (FAC) po wcześniejszym nawiązywaniu łączności z pilotem ćwiczyli podawanie mu niezbędnych współrzędnych, które umożliwią naprowadzenie samolotu na dany cel i zniszczenie go. Szkolenie załóg lotniczych z wysuniętymi nawigatorami naprowadzania (FAC) znacząco wpłynie na dokładność podczas rzeczywistych operacji lotniczych w Afganistanie. Na tym samym poligonie łotewska załoga śmigłowieca Mi-17 wykonywał misję SAR po wcześniejszym symulowanym katapultowaniu się pilota.
BRTE XII było też okazją do sprawdzenia procedur współdziałania wojskowych i cywilnych służb ruchu lotniczego obowiązujących w okresie pokoju. Kontrolę przestrzenie powietrznej podczas BRTE XII sprawował CAOC w Uedem oraz CRC w Karmelavie, gdzie dyżury pełnią nawigatorzy z PKW ORLIK 4.
Tekst: rzecznik prasowy PKW ORLIK 4 / kpt. Grzegorz Grabarczuk
Zdjęcia: kpt. Grzegorz Grabarczyk, kpt. pil. Mariusz Fiszer, kpt. pil. Wiączkowski Mariusz
Baltic Region Training Event (BRTE)jest organizowane od 2008 r. Ćwiczenie te jest zaawansowanym treningiem dla państw angażujących swoje siły i środki na rzecz NATO Integrated Air Defence System (NATINADS). BRTE ma na celu podniesienie interoperacyjności jednostek lotniczych oraz doskonalenie procedur Air Command & Control, a także zaprezentowanie solidarności NATO z republikami bałtyckimi (Estonią, Litwą i Łotwą). Dodatkowo BRTE promuje integrację sił i środków sił powietrznych tych państw w NATINADS.
ORLIK 4 w nowych hangarach
Malborskie Migi-29 stacjonujące w Litewskiej Bazie Sił Powietrznych w Siauliai od 20 maja br. całodobowe dyżury bojowe w misji Baltic Air Policing pełnią w nowych hangarach.
Polski Kontyngent Wojskowy ORLIK 4 otrzymał od strony litewskiej do użytkowania cztery nowoczesne hangary typu lekkiego, które zostały wyposażone we wszystkie instalacje, które są niezbędne do sprawnej obsługi samolotów.
Nowe hangary spełniają wszystkie wymagania związane z bezpieczeństwem, efektywnością oraz ekonomią parkowania. Od dotychczas użytkowanych hangarów zasadniczo różnią się tym, że są ocieplone i posiadają metalowe poszycie. Dodatkowym udogodnieniem jest możliwość wjazdu samolotów do hangarów bezpośredniego z drogi kołowania. W porównaniu z dotychczas użytkowanymi hangarami zdecydowanie sprawniejsze i efektywniejsze jest też otwieranie oraz zamykanie bram.
Oprócz wybudowania nowych hangarów strona litewska przeprowadziła generalny remont płaszczyzn postojowych wokół hangarów oraz dróg kołowania.
Wyremontowane płaszczyzny postojowe oraz drogi kołowania, znacząco ułatwią utrzymanie czystości FOD oraz przyczynią się do bezpieczniejszego wykonywania zadań lotniczych.
Tekst i zdjęcia: rzecznik prasowy PKW ORLIK 4 / kpt. Grzegorz Grabarczuk