JEDNOSTKA WOJSKOWA FORMOZA
UWAGA!
Najbliższa selekcja i kwalifikacja do Jednostki Wojskowej FORMOZA, która odbędzie się na przełomie października i listopada 2012 roku.
Termin dostarczania podań: do 15 września 2012 r.
Podania nadesłane po tym terminie będą rozpatrywane przed rozpoczęciem kolejnej selekcji/kwalifikacji, która odbędzie się na przełomie lutego i marca 2013 roku. Kolejne przystąpienie do kwalifikacji lub selekcji wymaga ponownego złożenia uaktualnionej ankiety. Zaproszenie do pierwszego etapu selekcji i kwalifikacji kandydaci otrzymają telefonicznie. Brak kontaktu telefonicznego od przedstawiciela jednostki oznacza, że kandydatura została odrzucona lub przesunięta do weryfikacji przed kolejną edycją selekcji/kwalifikacji. Jednocześnie zastrzegamy, że nie udzielamy informacji o powodach odrzucenia kandydatury.
KONTAKT: Jednostka Wojskowa FORMOZA
81 – 103 GDYNIA 3
Rondo Bitwy pod Oliwą 1
Telefon kontaktowy: (058) 626-68-94 lub CA MON 26-68-94
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
fax. (058)-6-26-66-69
Kandydaci zobowiązani są do wysłania podania pocztą zwykłą. Wszelkie dodatkowe pytania i kopie podania kierować należy na adres e-mail.
Święto Wojska Polskiego w 7.BOW
15 sierpnia o godzinie 10.00 rozpoczęły się uroczyste obchody Święta Wojska Polskiego w 7. Brygadzie Obrony Wybrzeża w Słupsku. Uroczystości na placu poprzedziła msza święta w Kościele Garnizonowym odprawiona przez kapelana „Niebieskich Beretów” ks. ppłk Wiesława Orłowskiego. W zbiórce na placu apelowym uczestniczyli żołnierze 7BOW, mieszkańcy miasta, przedstawiciele samorządu, kombatanci i reprezentanci służb mundurowych. Za zasługi dla obronności kraju oraz za wzorową służbę poza granicami kraju wielu żołnierzy „Niebieskich Beretów” zostało przy okazji tak ważnego dla każdego żołnierze święta, wyróżnionych medalami. W swoim przemówieniu dowódca 7 BOW płk dypl. Sławomir Kowalski złożył serdeczne podziękowania i życzenia ” Drodzy Żołnierze! Kombatanci! Żołnierze rezerwy! Przyjmijcie proszę wyrazy uznania za służbę. Trud codziennych zmagań i wasze poświęcenie dla wspólnego dobra jest nieoceniony. Życzę Wam i waszym Rodzinom, aby mundur polskiego żołnierza zawsze łączył się z poczuciem dumy i satysfakcji.”
Kpt. Grzegorz Kruk oficer sekcji wychowawczej odczytał apel poległych, po którym w hołdzie poległym żołnierzom oddano salwę honorową. Uroczysta zbiórka zakończyła się defiladą pododdziałów brygady. W takt marszu wygrywanego przez orkiestrę marszową „ Niebieskie Berety” dowódca uroczystości pełniący obowiązki szefa sztabu 7 BOW mjr Włodzimierz Erdmann poprowadził pododdziały do defilady. Następnie delegacje złożyły kwiaty pod pomnikiem Żołnierza Polskiego w Słupsku.
Dla najmłodszych uczestników możliwość uczestniczenia w rocznicowych obchodach oraz możliwość obejrzenia sali tradycji 7 BOW były doskonałą lekcją historii i patriotyzmu.
Tekst: kpt. Karolina KRZEWINA-HYC
Zdjęcia : chor. Marcin LASOŃ
Dowódca PKW ORLIK 4 na pokładzie P-3 Orion
Dowódca PKW ORLIK 4 ppłk pil. Leszek Błach w dniu 27 lipca br. Uczestniczył w prezentacji amerykańskiego samolotu rozpoznawczego P-3 Orion, który przyleciał do Bazy Litewskich Sił Powietrznych w Siauliai.
Pokaz zdolności samolotu P-3 Orion zorganizował Attache Obrony USA na Litwie ppłk Jeffrey L. Jennett. Poza Dowódcą PKW ORLIK 4 strona amerykańska zaprosiła m.in. Dowódcę Litewskich Sił Powietrznych gen. dyw. Edvardasa Mazeikisa oraz Dowódcę Bazy Litewskich Sił Powietrznych ppłk. Virginijusa Steponavičiusa.
Całe przedsięwzięcie podzielone było na dwa etapy. W pierwszej części zaproszeni goście zapoznali się z zadaniami oraz możliwościami jakimi dysponuje rozpoznawczy P-3 ORION. W drugim etapie pokazu, dowódca załogi zaprosił wszystkich zebranych do wnętrza samolotu gdzie, zaprezentował wyposażenie zabudowane na pokładzie ORIONA.
Zwieńczeniem pokazu była wspólna fotografia wszystkich gości na tle samolotu P-3 Orion.
Tekst i zdjęcia: rzecznik prasowy PKW ORLIK 4 / kpt. Grzegorz Grabarczuk
Lockheed P-3 Orion– amerykański morski samolot rozpoznawczy i patrolowy, stosowany również do walki z okrętami podwodnymi skonstruowany przez firmę Lockheed na bazie samolotu pasażerskiego Lockheed L-188 Electra.
Historia
W sierpniu 1957 roku dowództwo Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych ogłosiło przetarg na nowy morski samolot patrolowy dalekiego zasięgu, który miał zastąpić przestarzały Lockheed P-2 Neptune. Głównymi kryteriami wyboru nowego samolotu była większa niż w P-2 Neptune przestrzeń ładunkowa, oraz większy zasięg i długotrwałość lotu maszyny. Kolejnymi kryteriami wyboru był krótki czas opracowania projektu i niskie koszty jednostkowe, które wymusiły na wytwórcach budowę nowej maszyny na bazie istniejących samolotów pasażerskich. Do konkursu przystąpiło cztery wytwórnie lotnicze, z których Lockheed okazał się mieć największe szanse na zwycięstwo, ponieważ jako jedyny zaoferował samolot napędzany sprawdzonymi silnikami turbośmigłowymi Allison T56-A-10W, tymi samymi, które napędzały używany już przez amerykańskie siły zbrojne samolot transportowy Lockheed C-130 Hercules. Zastosowanie ekonomicznego napędu śmigłowego zapewniło odpowiednio duży zasięg maszyny, dużą prędkość przelotową, a także możliwość wykonywania misji na małych pułapach i z niskimi prędkościami. Ponadto doświadczenie firmy Lockheed w konstruowaniu systemów walki z okrętami podwodnymi gwarantowało powodzenie nowego projektu. Poza tym oparcie konstrukcji nowej maszyny na produkowanym seryjnie samolocie pasażerskim L-188 Electra pozwoliło na skrócenie czasu opracowania i redukcji kosztów projektu.
Nowy samolot patrolowy posiadał wiele cech wspólnych z maszyną Electra, poczynając od konstrukcji kadłuba, który dla potrzeb projektu został skrócony o 2,13 metra, co zaowocowało znacznym zmniejszeniem masy. W przestrzeni kadłuba pozostało dość miejsca na instalację systemów walki z okrętami podwodnymi ASW (ang. Anti Submarine Warfare), oraz uzbrojenia na węzłach podskrzydłowych i w komorze bombowej. Doskonały widok z kabiny samolotu Electra jeszcze poprawiono montując zamiast siedmiu okien, pięć większych przezroczystych paneli. Okna kabiny pasażerskiej zaślepiono pozostawiając tylko cztery wypukłe okienka obserwacyjne. Na końcu kadłuba zainstalowano charakterystyczną osłonę w kształcie żądła mieszczącą detektor anomalii magnetycznych, służący do pomiaru zakłóceń pola magnetycznego Ziemi, w miejscach dużej koncentracji metalu takich jak okręty podwodne.
Pierwszy prototyp samolotu oznaczonego jako YP3V-1 wzbił się w powietrze 19 sierpnia 1958 roku, a wkrótce podjęto decyzję o produkcji siedmiu maszyn serii informacyjnej. Produkcyjne samoloty oznaczone jako P3V-1 dostały w listopadzie 1960 roku oficjalną nazwę kodową Orion.
Ciekawostki
1. Samoloty P3 Orion regularnie patrolowały Bałtyk i polskie wybrzeże, były śledzone w czasie lotu w pobliżu polskich granic przez obronę przeciwlotniczą – gotową w każdej chwili do ich zestrzelenia. Był to stały element zimnowojennej gry prowadzonej przez dwa przeciwstawne bloki.
2. 1 kwietnia 2001 roku jedna z nowszych wersji P-3 została przechwycona i zmuszona do lądowania na wyspie Hainan przez chińską obronę przeciwlotniczą. Wywołało to wielki skandal i konflikt w stosunkach dyplomatycznych USA – ChRL. W wyniku długich negocjacji po wielu dniach załoga została uwolniona przez stronę chińską, samolot jednak pozostał.
Źródło: wikipedia